skogstroll
25-07-2007, 09:55
Min mor berättade att hon brukar driva upp plantor på sommaren hösten och kan sedan övervintra dem enbart i en drivbänk och hon tror det skulle gå i kallväxthus också. Jag trodde inte det var möjligt pga kyla osv, men tydligen... Har nån av er lyckats med det? Jag har ett gäng chiliplantor och japansk lykta som inte kommer hinna växa sig stora innan hösten så det kanske funkar på dem...
Japanska lyktan vet jag inget om men chilin kan jag säga direkt att det kommer att misslyckas. Dom kommer att stryka med första frostnatten, allihopa.
kerstin z5-6
25-07-2007, 15:08
perenner sådda i juni går oftast men inte ettåriga köldkänsliga växter
skogstroll
25-07-2007, 15:12
så den japanska lyktan skulle kunna klara sig, den är perenn tror jag?
Alexander-VG-zon3
25-07-2007, 15:37
hur kallt får du i kallväxthuset på vintern ??
skogstroll
25-07-2007, 16:26
jag vet inte det är första året
CITAT (skogstroll @ 25-07-2007, 10:55)

Min mor berättade att hon brukar driva upp plantor på sommaren hösten och kan sedan övervintra dem enbart i en drivbänk och hon tror det skulle gå i kallväxthus också. Jag trodde inte det var möjligt pga kyla osv, men tydligen... Har nån av er lyckats med det? Jag har ett gäng chiliplantor och japansk lykta som inte kommer hinna växa sig stora innan hösten så det kanske funkar på dem...
Jag tror nog att den Japanska lyktan ska klara det.. den är ju väldigt tålig och sprider sig som attans, försökte ett år att utrota den men det gick inte så lätt så nu har jag ett bestånd igen....
//Mollis
Alexander-VG-zon3
25-07-2007, 16:57
CITAT (skogstroll @ 25-07-2007, 17:26)

jag vet inte det är första året

chilin klara runt 0c men skulle tro att du får kallare än så i ett kall växthus , Japanska lyktan vill inte frysa runt rötterna så mycket så gräv ner den i jorden i växthuset så den får lite extra skydd .
Eva 33c
25-07-2007, 21:36
Min erfarenhet av övervintring av perenner i kallväxthus, helt utan någon form av uppvärmning eller frostvakt, är dålig. Den farliga tiden är när solen börjar komma fram i slutet av februari-mars (hos mig alltså) då blir temperaturskiftningarna alldeles för våldsamma för småplantorna. Skiner solen på dagen blir det jättevarm i huset för att sedan sjunka till samma temperatur som ute när natten kommer. Då händer det att plantorna vaknar till liv för att sedan frysa bort. Eller så torkar de ut och man glömmer vattna. Kan man sätta in en fläkt som håller frostfritt skulle det nog fungera bra. Men det känns inte ekonomiskt försvarbart för mig.
Perenner i krukor mår, hos mig, bättre ute. De står på backen under ett stort träd, med torra löv runt omkring och en plast (löst) över. Plasten skyddar mot alltför myclet fukt i krukorna och löven mot kylan. När snön kommer skottar jag upp den runt och uppepå. Även här är vårsolen den största fienden, eftersom jord i en liten kruka värms upp så mycket snabbare än marken så kan växterna luras att växa för tidigt och sedan dö av frostnätter. Så man får inte "avtäcka" dem för tidigt. Men på det stora hela går det bra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.