Nu har jag funderat länge och väl så nu frågar jag istället. Är det så att granhäckar fungerar bättre längre söderut än här i zon 7? Här finns nästan inte en granhäck och dom jag har sett har varit förfärliga. Om man sen bara åker lite längre ner i landet eller ut mot kusten kan man se granhäckar som ser riktigt hyfsade ut fast det syns att dom inte är jättebra efterhållna och så kan man se så där riktigt fina som man bara kan drömma om. Funkar dom sämre här norrut eller finns det verkligen inte någon som kan klippa en häck här uppe?
/Åsa
tja gåsis jag bor i det som motsvarar er zon 7 och har fått överta en granhäck som är över 40 år gammal, den börjar bli lite gles nertill nu men den får beröm av förbipasserande varje år. jag har inte heller hittat någon litteraur om klippta granhäckar såhär långt norrut så jag har blivit tvungen att lära känna gammla bettan på egen hand, och hon kan vara lite knepig den gammla damen. trixet tycks vara att klippa 1/3 del av årsskotten varje år just då de börjar förvedas och börja tidigt så att du inte behöver ta till drastiska kapningar ngnstans det gillar de definitivt inte. försök att hålla den naturliga formen alltså bredast nertill och smalnande upptill. men enligt min erfarenhet är det viktigast att du hittar plantor som har kommit från granar i trakten. om du köper plantor som har "mamma" i holland eller sydsverige så kan du vara säker på att det s..er sej. hör dej för på skogssidan de förrädlar ofta plantor från lokala frödonatorer och de har en bättre härdighet. en klippt häck får ju utstå en kraftig shock varje år då den klipps och om den är försvagad pga. tex. sjukdomar och dålig härdighet redan så dukar den ju under lättare. var noga med underlaget då du planterar. kort sagt ge dem en så bra start som möjligt så ska du se att det lyckas. dom e lite jobbiga men helt oslagbara. lycka till
Tombas slutsatser tror jag är helt riktiga, även om jag aldrig satt en granhäck i zon 7. ABgående val av häcksorter så är det regionala och ibland nationella moden kring det. I zon 4 och nedåt är det sedan några år mycket populärt med avenbokshäckar och det sätts sådana överallt. Tidigare var tuja och häggmispel på modet, och på 50- och 70talet granhäckarna. (Alla dessa är bra häckval även om de ingår i superstarka modetrender!)
Att granhäckar inte finns i så stor utsträckning iallafall i de södrare delarna av landet beror nog på att många inte visste att de skulle beskäras som Tomba skriver, och då kommer de att se ut så här
http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=59284.
Många drog slutsatsen om att granhäckar med nädvändighet måste utvecklas så, och bytte därför till något annat.
Det som egentligen förvånar mig här i Östersundstrakten är att det inte finns så hemskt ont om granhäckar. Men som sagt, dom är mer än lovligt fula allihop som jag sett. Tillslut började jag fundera på om det bara är klippningen som är boven eller om det är läget. Angående proviniensen tror jag nog att en del av dom lantishäckar jag sett är plantor från skogen. Kanske är det vad som är felet, senvuxen gran är nog ok till gärdesgårdar men inte till granhäck. Tombas granhäck skulle jag gärna se, bara för att se att det faktiskt går. Jag vill ju verkligen ha en granhäck, en vacker, inte en som är typisk för var jag bor.
/Åsa
hej igen. jag har kollat i gömmorna men inte hittat några bilder på gammla bettan (får skärpa mej där

) men en ungefär lika gammal häck som jag fotat för ett arbete hittade jag, därav maskeringen

. denhär häcken har en mer strikt (och riktig) form än gammla bettan, hon e rundad hela vägen ner vilket ger sämre ljustillgång för de lägre kvistarna och därmed glesnande "kjol" på ålderns höst

. denhär häcken är närmare tre meter hög på sina ställen och omgärdar ett ganska stort område en ca. 10km från kusten i österbotten.
Ja, det var ju en sån häck som jag vill ha just. Tack för bilden. Kanske skulle man prova en liten häcksnutt ändå och tro att det går.
/Åsa
Eva-Helene
26-07-2007, 12:55
Nån´stans i Jämtland vet jag att det finns en "barrträdspark". På 80-talet var jag på studieresa dit, men minns inte exakt var den låg. Det var en farbror, som måste ha varit omkring 70 år då, som anlagt den på sin mark. Kanske det är någon odlait som vet var den finns? Jag skulle väldigt gärna vilja fara dit och titta igen!!!
Du menar kanske Evert Nilssons arboretum i Ås utanför Östersund. Evert är avliden och parken är nog fortfarande privat.
Här kommer ett klipp om den:
Ås arboretum, Östersund. Ett litet privatägt arboretum, helt uppbyggt av den nyligen avlidne entusiasten Evert Nilsson. Det omfattar en enastående samling arter av vedväxter, ca 200, i detta kärva klimatläge – framgången beror delvis på ett omfattande system av skyddshäckar av gran och douglas. Här finns bl a Betula albo-sinensis, B. lutea, Juglans cineria, ädellövträden, Picea breweriana, Taxus, Abies amabilis, A. koreana, Picea omorica, Ormgranar, popplar, Thujor, syrener, storfruktig hägg, Ingen skyltning finns och tillträde bör man be om i boningshuset.
/Åsa
Hannele
27-07-2007, 17:27
CITAT (Eva-Helene @ 26-07-2007, 13:55)

Nån´stans i Jämtland vet jag att det finns en "barrträdspark".
Menar du Hildasholm?
http://www.hildasholm.org/[attachment=5546:1Hildasholm.jpg]
Eva-Helene
27-07-2007, 17:55
CITAT (Hannele @ 27-07-2007, 18:27)

Menar du Hildasholm?
http://www.hildasholm.org/[attachment=5546:1Hildasholm.jpg]
Nej. Det var i Jämtland, kanske i Krokoms-trakten. Resan gick Kramfors-Östersund-Krokom-Föllinge.
Om du tror det var i Krokomstrakten så var det säkert hos Evert Nilsson. Ås ligger nära krokom. Längst ner på den
här sidan kan du läsa en del.
/Åsa
Eva-Helene
27-07-2007, 19:21
JAAAA! Det måste det vara för det stämmer med vad jag minns (speciellt ormgranarna, helt makalösa)!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.