Full version: orm
skogstroll
var som vanligt ute och tassade i trädgården när jag såg att jag nästan trampade på en huggorm. hu jag darrar fortfarande, han såg inte så glad ut heller ... puh får bli stövlar hädanefter... sad.gif
Tezzla
Huuu, va otäckt. Men ändå lite häftigt yes.gif
Chamomille
fear.gif Hjälp! Jag gillar INTE ormar... Burr.........
skogstroll
klart de är fina men helst inte just i trädgården, har massa kopparödlor men de är ju harmlösa i alla fall smile.gif
Jan Lindgren
Hej!
Huggormar är trevliga djur men kanske lite olämpliga i trädgården. Det är väldigt sällan de bits. Fånga den och kör iväg några kilometer innan du släpper den. Bor man i naturen så får man finna sig i ormar. Det finns inget sätt att bli av med dem men man kan reducera beståndet genom att flytta dem. Huggormar är mycket vanligare än folk tror men de är ganska skygga.
Jag brukar ta huggormarna med en krok på en pinne. Vi har så mycket huggorm att vi brukar ha vår ormkrok beredd. Kroken har jag tagit från en klädhängare och skruvat fast på pinnen. Ligger huggormen öppet så är det enklast att lyfta den i stjärten. Huggormar kan inte böja sig upp och bita. Skulle den ändå göra det så har du lyckats fånga en hasselsnok. Lycka till!
MVH
Jan Lindgren
Tezzla
CITAT (Jan Lindgren @ 25-07-2007, 23:27) *
Huggormar kan inte böja sig upp och bita. Skulle den ändå göra det så har du lyckats fånga en hasselsnok. Lycka till!
MVH
Jan Lindgren

Så det är bara att prova, menar du? flirting.gif giggle.gif
Morbid
CITAT (Jan Lindgren @ 25-07-2007, 23:27) *
Hej!
Huggormar är trevliga djur men kanske lite olämpliga i trädgården. Det är väldigt sällan de bits. Fånga den och kör iväg några kilometer innan du släpper den. Bor man i naturen så får man finna sig i ormar. Det finns inget sätt att bli av med dem men man kan reducera beståndet genom att flytta dem. Huggormar är mycket vanligare än folk tror men de är ganska skygga.
Jag brukar ta huggormarna med en krok på en pinne. Vi har så mycket huggorm att vi brukar ha vår ormkrok beredd. Kroken har jag tagit från en klädhängare och skruvat fast på pinnen. Ligger huggormen öppet så är det enklast att lyfta den i stjärten. Huggormar kan inte böja sig upp och bita. Skulle den ändå göra det så har du lyckats fånga en hasselsnok. Lycka till!
MVH
Jan Lindgren

Jag är ledsen att behöva berätta att man måste vara mycket säker på att flytten funkar först..

Det är inte bara att släppa den vart som helst. Sannorlikheten att den dör är mycket stor.

Morbid
CITAT (Tezzla @ 27-07-2007, 12:21) *
Så det är bara att prova, menar du? flirting.gif giggle.gif

Det skulle jag låta bli om jag vore du..

Inga garantier finns för att den inte kan det. Huggormsbett kan vara mycket smärtsamt!

Tezzla
CITAT (Morbid @ 27-07-2007, 18:47) *
Det skulle jag låta bli om jag vore du..

Inga garantier finns för att den inte kan det. Huggormsbett kan vara mycket smärtsamt!

Tro mig, jag har inga planer på att prova no.gif
Jan Lindgren
Hej!
Varför skulle en huggorm dö om du flyttar den?
Jag har provat att lyfta väldigt många svenska huggormar i stjärten. Det har aldrig varit några problem. Jag har hört rykten om att små nyfödda ungar kan böja sig upp och bitas. Jag har aldrig provat med riktigt små ex. Du kan naturligtvis inte lyfta alla världens huggormar i stjärten. Jag skulle aldrig drömma om att försöka med en palmhuggorm.
MVH
Jan Lndgren
Morbid
CITAT (Jan Lindgren @ 29-07-2007, 16:47) *
Hej!
Varför skulle en huggorm dö om du flyttar den?
Jag har provat att lyfta väldigt många svenska huggormar i stjärten. Det har aldrig varit några problem. Jag har hört rykten om att små nyfödda ungar kan böja sig upp och bitas. Jag har aldrig provat med riktigt små ex. Du kan naturligtvis inte lyfta alla världens huggormar i stjärten. Jag skulle aldrig drömma om att försöka med en palmhuggorm.
MVH
Jan Lndgren

Dels för att de har ett revirtänkande, så att om man släpper en på ett ställe där det redan är "upptaget", så kan det bli problem. Dels så släpper människor de infångade ormarna på en mängd ställen som ibland är klart olämpliga rent biotop och habitatsmässigt.

Juvenila djur och hannar har större möjlighet att resa sej. Honorna som oftast är större tror jag nog är säkra att lyfta. Verktyg rekommenderas ändå, en skaderisk finns ju faktiskt både för dej och ormen. Gör en bra krok av en golfklubba och ha den med dej i skogen. Den är dessutom bra att lyfta andra saker med..

Pilla på Trimeresurusar ska man nog låta bli.. Det är en bra idé.. naughty.gif
Jan Lindgren
Hej!
Finns det verifierat att hannar av huggorm kan lyfta sig och bitas. Ingen av de hannar jag lyft har kunnat. Jag vet att huggormar anses ha revir men vet huggormarna om det. Idag hittade jag två medelstora honor som vistades ca en meter från varandra. Jag fångade dem eftersom de vistades på ett mycket olämpligt område. Jag tror att huggormar kan trivas överallt i naturen här i norra Skåne. Jag har åtminstone sett dem i mycket olika miljöer. Glädjande är att huggormspopulationen tycks ha växt på senare år. Troligen mildare vintrar. För 10-15 år sedan var det några kalla vintrar och därefter såg jag väldigt få huggormar.
MVH
Jan LIndgren
Jan Lindgren
Hej!
Igår fångade jag årets sjätte huggorm på tomten. Fint huggormsår!
MVH
Jan Lindgren
Gossen Ruda
Beträffande flytt av huggormar så kan man nog säga att även om det kan innebära att ormen inte klarar sig så är oftast alternativet avlivning. Det största problemet är nog att hitta övervintringsställen men det problemet ställs alla ormar för varje vinter, särskilt ungdjuren. Jag har flyttat många huggormar men jag tafsar inte på dom, inte så länge jag har en insektshåv.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon