Nybörjar-Linda
Vi funderar på att sätta häck runt en större del av vår tomt och vill ha en friväxande häck som inte blir för bred (har därför avfärdat syren som vi först var inne på). Nu undrar jag om häggmispel kan vara ett alternativ? Har förstått att den finns två sorter, lamackii (prakthäggmispel?) och en den vanliga varianten. Vad är det för skillnader? Vilken är "enklast" resp vackrast? Hur är det med rotskott? Kan vi sätta den nu i höst (aug-okt)? Tips på bra ställen att införskaffa plantor i Sthlms trakten? Jättetacksam för alla svar och tips thanks.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Det finns fler än 2 sorters häggmispel i handeln. Jag har lamarckii den skjuter inga roskott här iallafall och buskarna är en 15-20år gamla. Den buskar dock ut sig mera på bredden än vad spicatan gör.

Barrotade lövfällande buskar planteras med fördel när de är i vila = utan blad så i Stockholmstrakten brukar man kunna plantera okt-nov. Krukodlade plantor kan planteras under hela säsongen de är dock dyrare och man måste klippa upp ev. rotsnurr + vattna rikligt speciellt ifall man planterar under en varm period.
Sommartorparn
Det är skillnad. Prakthäggmispeln växer mera vasformat, den vanliga växer mera rakt upp o skjuter rotskott så du får en tätare häck. Det är skillnad på blommorna också, men kommer inte exakt ihop vilken. Tror prakthäggmispeln har skirare blommor och ganska knalligt röd höstfärg.
Sedan finns det kopparhäggmispel som liknar prakthäggmispeln men är mera kopparfärgad i bladsprickningen.
Sedan finns bärhäggmispeln (alnifolia) som ger jättegoda bär. Växer ganska rakt upp också. Blommar lite senare än de andra, ungefär samtidigt med äppelträden. Blir lite lägre också. Gul höstfärg-

Om du vill ha mera exakt information gå in på e-plantas hemsida, där har dom ganska detaljerade beskrivningar på alla sorterna.
http://www.eplanta.com/

Alla sorterna så borde kunna gå att beställa som häckplanta i din plantskola. Då får man dom barrotade i en säck med knippen om tio plantor i varje. Brukar vara det prisvärdaste alternativet, men dom är ganska små..... Man beställer på sensommaren och får hämta dom sen höst.
Keya
Funderar också på en häggmispelhäck.Men jag undrar hur lång tid det tar innan den blir hög?Om man har bråttom bör man kanske köpa krukodlade?
Sommartorparn
planterade vår bärhäggmispelhäck sent på hösten 2004. Barrotade 2-åriga häckplantor, som väl var ung. 30 cm höga ovan mark. Nu är dom uppskattningsvis 70 cm och har buskat till sig trots att jag inte beskurit. Inte någon snabb tillväxt kanske, men de första åren är buskarna upptagna med att skaffa sig rotsystem. Räknar med att de växer snabbare sedan. Mina buskar står mycket blåsigt, så dom når kanske aldrig sin normala max-höjd. Vad gällde blomningen tyckte jag nog den var rätt kort jämfört med andra blommande buskar, men fin så länge den varade. (Prakthäggmispelns blommning är dock praktfullare tycker jag). Jag blev dock överraskad över hur goda bären var! Smaken liknar blåbär. Kan verkligen rekommenderas.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon