Full version: Stroller Kombi
Nina H
Har länge läst om att Stroller Kombi skall förbjudas, men såg till min förvåning att det säljs fortfarande. Har det gjorts om eller?
Betty
Det har jag missat, var har du läst det? Måste hamstra i så fall, undrar om det finns nåt "bäst före"-datum...?
Åsa, mälardalen zon 2
Sytoller kombi kommer inte att förbjudas men många andra ogräsmedel kommer troligtvis försvinna. Många av dem skulle ha tagits bort redan vid nyår men beslutet är överklagat så tillsvidare säljs fortfarande sådant som ex. Roundup.

Förbudet mot ogräsmedel är för att man vill få ner kemikalieanvändningen i hemträdgårdar. Stroller kombi kommer dock få vara kvar det är ett kombinationsmedel (gödning + ogräsmedel) där är risken för överdosering av ogräsmedel minimal.
eml
Vi har ett körsbärsträd mitt i gräsmattan, kan man strö på Stroller kombi på gräsmattan nu eller är det bättre att vänta till efter skörden (m.a.o suger körsbärsträdet upp det giftiga så att bären blir -mer eller mindre- olämpliga att äta)?
Betty
Har fått rådet av trädgårdsmästare att inte strö Kombi närmare än en meter från buskar och träd.
eml
Körsbärsträdet är dock STORT och har rötter en bra bit mer än en meter från stammen, torde en meters rådet fortfarande gälla eller blir giftet ändå så utspätt när trädet är stort (eller är det fortfarande bättre att vänta till efter skörd)?
Betty
"1-meters rådet" var nog avgett mest för eventuella buskars och träds överlevnad. Han/trädgårdsmästaren berättade att det hade kommit in en del kunder som klagat på dålig tillväxt på unga buskar och träd, de hade gödslat sina gräsmattor med Kombi. Han drog slutsatsen att det berodde på "ogräsgift-delen" i Kombi.
Om du ska använda Kombi före eller efter skörd måste du nog avgöra själv, jag för min del skulle resonerar som så att; eftersom jag äter både frukt och grönsaker som inte är ekologiskt odlade så tar jag nog ingen större risk om jag äter dessa stenfrukter heller!
Nina H
Jag har lärt mig att ett träd är lika utbrett under marken som över, d v s rotsystemet speglar kronan. Jag skulle nog göra ytterligare en säkerhetsmarginal till det och inte strö på något ogräsmedel där. Stroller dödar alla växter som inte är enbladiga, och jag skulle nog vara rädd att mina träd skulle ta skada.
Betty
CITAT (Nina H @ 09-07-2003, 23:09)
Jag skulle nog göra ytterligare en säkerhetsmarginal  till det och inte strö på något ogräsmedel där. Stroller dödar alla växter som inte är enbladiga, och jag skulle nog vara rädd att mina träd skulle ta skada.

Jag fick det där "1-meters rådet" för ett par veckor sen. Jag har använt Strollers Kombi i tre år. Mina buskar och träd ser inte ut att ha tagit nån skada alls, trots att jag har gödslat gräsmattan under dem... rolleyes.gif
Sigge i D-mitt
Angående rötters utbredning, så skulle jag tro att de kan sticka iväg mer än 3 gånger kronans radie. Det har jag sett från flera olika träd inte bara granar.
Håkan P
För att avliva ett träd krävs ansenliga mängder Stroller till skillnad från att avliva en liten ört på gräsmattans yta...

Dessutom:

Det aktiva medlet i Stroller, MCPA, bryts ned i naturen. Därför påverkas inte större buskar och träd överhuvudtaget.
Halveringstiden är ca 10 dagar för MCPA. Bekämpningsmedel som är inerta, (inte bryts ned), är inte tillåtna i Sverige.

Håkan
Pher
Tycker ej ni ska använda gifter i naturen. Tror inte på snack om halveringstid efter 10 dagar osv.
Skulle ni vara mina grannar som höll på med gifter nära mina odlingar så blev jag inte glad...

Varför inte använda spillolja från motoroljebyten istället så slipper ni köpa något bekämpningsmedel... *ironi*
Personligen tycker jag man inte ska skaffa grönområden som man inte kan sköta utan bekämpningsmedel. Möjligen undantag för bönder, men jag handlar helst ekologiskt.

"Av proverna från ytvatten har det återfunnits bekämpningsmedel i 44 %. De vanligaste substanserna var MCPA, bentazon, diklorprop och mekoprop. Totalt har 51 olika substanser hittats vid minst ett tillfälle. Fynden jämfördes med gränsvärden framtagna i Nederländerna och
Norge till skydd för vattenlevande organismer, och för flera av ämnena överskreds dessa gränsvärden varvid risk för skador i den akvatiska miljön föreligger. Flest antal överskridanden
hade MCPA."

Finns att läsa i denna avhandling. Förekomst av bekämpningsmedel i svenska vatten

Ursäkta om jag låter vrång, men vill bara delge mina tankar.
Håkan P
Håller med dig faktiskt ... MCPA återfinnes i vissa områden i oaceptabelt hög koncentration. MCPA och andra kemikalier måste hanteras på ett adekvat sätt. Rätt använt är riskerna/miljöpåverkan i princip noll.
Halveringstiden för MCPA är omkring 10 dagar. MCPA ingår som ett naturligt tillväxthormon i tvåhjärtbladiga växter. Därför bryts det ned.

Anledningen till att MCPA mm återfinnes i dricksvatten etc, är att användarna använder MCPA etc alltför nära vattendrag, bäckar avlopp ...
Hamnar MCPA direkt i en rinnande bäck, kommer kemikalien att transporteras mycket långt inom en vecka!

Vid undersökningar i fält, (bönder), har emmision till dagvatten minskat med över 95% sedan bönderna lämnade en 3 meter osprutad gräns emot diken. Ringa MCPA kan då komma till dagvattnet pga dess halveringstid, (viss diffusion erhålles i mark pga regn).

MCPA är väl ungefär som med vapen och knivar. Kan vara mycket användbart och ofarligt. Men i händerna på fel personer, outbildade eller ansvarslösa, så är dom mycket farliga.

All den tid jag har sparat genom att använda MCPA, kan jag tex lägga på källsortering, kompostarbete...

Dom som tröttnar på att mekaniskt ta bort ogräs måste antingen leva med sin ogrästomt eller anlägga en ny gräsmatta som kostar mycket pengar, och tar en hel de tid i anspråk. Miljöpåverkan genom att transportera ny matjord, schakta tomten i form av transporter etc måste väl läggas in i miljötänkandet...

Och visst kan jag återanvända spillolja, om jag bara hade ett riktigt bra filter för att ta bort föroreningarnai oljan! Är faktiskt riktigt miljöarbete eftersom jag i så fall slapp köpa ny motorolja. Kretsloppstänkand... smile.gif
Pher
Det är bra Håkan, du verkar vettig.
smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon