Håller med dig faktiskt ... MCPA återfinnes i vissa områden i oaceptabelt hög koncentration. MCPA och andra kemikalier måste hanteras på ett adekvat sätt. Rätt använt är riskerna/miljöpåverkan i princip noll.
Halveringstiden för MCPA är omkring 10 dagar. MCPA ingår som ett naturligt tillväxthormon i tvåhjärtbladiga växter. Därför bryts det ned.
Anledningen till att MCPA mm återfinnes i dricksvatten etc, är att användarna använder MCPA etc alltför nära vattendrag, bäckar avlopp ...
Hamnar MCPA direkt i en rinnande bäck, kommer kemikalien att transporteras mycket långt inom en vecka!
Vid undersökningar i fält, (bönder), har emmision till dagvatten minskat med över 95% sedan bönderna lämnade en 3 meter osprutad gräns emot diken. Ringa MCPA kan då komma till dagvattnet pga dess halveringstid, (viss diffusion erhålles i mark pga regn).
MCPA är väl ungefär som med vapen och knivar. Kan vara mycket användbart och ofarligt. Men i händerna på fel personer, outbildade eller ansvarslösa, så är dom mycket farliga.
All den tid jag har sparat genom att använda MCPA, kan jag tex lägga på källsortering, kompostarbete...
Dom som tröttnar på att mekaniskt ta bort ogräs måste antingen leva med sin ogrästomt eller anlägga en ny gräsmatta som kostar mycket pengar, och tar en hel de tid i anspråk. Miljöpåverkan genom att transportera ny matjord, schakta tomten i form av transporter etc måste väl läggas in i miljötänkandet...
Och visst kan jag återanvända spillolja, om jag bara hade ett riktigt bra filter för att ta bort föroreningarnai oljan! Är faktiskt riktigt miljöarbete eftersom jag i så fall slapp köpa ny motorolja. Kretsloppstänkand...