Full version: Demonblomma
novagirl
Hej!

Jag undrar om det är någon som kan hjälpa mig? Jag har frön till demonblomma, och nu undrar jag: Vad skall man använda för jord när man sår? Var skall jag sedan placera sådden? Skall fröna blötläggas före? Hur lång är groningstiden? Jag skulle vara tacksam om det finns någon som kan svara på mina frågor, och väldigt glad för goda råd;) Tack på förhand!
marskattan
Hejsan!

Detta hittade jag på Thompson & Morgans hemsida!

Sow immediately in trays, pots, etc of good seed compost in a propagator or warm place to maintain an optimum temperature of 27-29C (80-85F). It is essential that the soil temperature is high and kept steady. Sow 1.5mm (1/16in) deep in good moist seed compost and seal the container inside a polythene bag after sowing. Germination usually takes 1-9 months.

CITAT (novagirl @ 25-07-2007, 18:04) *
Hej!

Jag undrar om det är någon som kan hjälpa mig? Jag har frön till demonblomma, och nu undrar jag: Vad skall man använda för jord när man sår? Var skall jag sedan placera sådden? Skall fröna blötläggas före? Hur lång är groningstiden? Jag skulle vara tacksam om det finns någon som kan svara på mina frågor, och väldigt glad för goda råd;) Tack på förhand!

novagirl

TUSEN TACK!!

För hjälpen med demonblomman! Hoppas jag lyckas nu;)
Ha en riktigt skön helg hälsar Novagirl
karlsdal
Har också några frön från demonblomma... Någon som kan förklara lite närmare vad som menas med good seed compost/fuktig frökompost och vart man får tag på detta??
MariaÖrebro
Tror att de menar såjord när de skriver seed compost!
Maggan H
Hur gick det, lyckades ni få dem att gro? Jag har sått några frön från en planta som släppte den torkade blomman, så fröna bör väl vara 'klara'. Frågan är bara om de är grobara, plantan har stått i ett inglasat uterum, man bör väl förvänta sig att blomman blivit pollinerad? Vad tror ni?
Maggan H
Puttar upp tråden, är det verkligen ingen som har erfarenhet av sådd? g.gif
Maggan H
Idag har jag sått resten av fröna jag hade kvar och hoppas på tur med groningen! Första sådden har stått 1 månad på onsdag på värmegolvet i badrummet, jag har mätt temperaturen, den håller mellan 25-28 grader konstant. Jag har sådden i ett miniväxthus och vädrar en stund varje dag. Kanske, om jag har tur, återstår bara 8 månader att vänta.... blink.gif
DragonLady
Kolla denna länken..
http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...;hl=demonblomma
jahi
CITAT (DragonLady @ 19-10-2008, 22:14) *

Nu blev i allafall jag inspererad att prova igen.
Jag har precis slängt mina ogrodda bat plant o tänkt att aldrig mer.
Men jo, på´t igen + en liten demon.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon