Zoyas matte
Eftersom det är min första sommar med trädgård så undrar jag hur ni andra gör när blommor självsår sig och det nu kommer upp fullt med småplantor, t ex av prästkrage, digitalis etc. Man måste ju rensa ogräs och man vet ju inte alltid vilket som är vad. Om jag nu rensar bort det som självsått sig, kommer det ändå upp nytt till våren?
Hoppas ni förstår hur jag menar.
Sollan
Jag stoppar ned småplantorna i plastkrukor som jag gräver ned i pallkragen. På så sätt har jag en chans att hitta dem nästa år...
kerstin z5-6
och sliter du bort dem kommer de inte nästa år -Så smånigom lär man sig se vilka som är värda at sparas
Rådet du fick ovan är i så fall jättebra
Zoyas matte
Tack för svaren. Och nu undrar jag över frotsättningsfrågan. .... Är det alltså dessa små pytteplantorna som då övervintrar i jorden och fortsätter växa på våren?
Om jag nu råkar ta bort dessa, kommer det då inga alls växter från dessa. Alltså kan inte fröna överleva och bli småplantor först till våren?
kerstin z5-6
Jo, men risken är ju densamma -att det blir kvävda av ogräs eller bortrensade -Varför inte samla frön i stället och så i jan feb -då har man roligt hela trädgårdsåret smile.gif yes.gif
Tosan
Hmmm, ja, du fick en hel del bra tips av de andra.
Själv rensar jag bara bort det jag vet är ogräs, väntar och ser vad det blir när jag inte vet, vilket får till följd att jag ibland har stora konstiga ogräs som blommar i rabatten whistling.gif
Zoyas matte
CITAT (kerstin z5-6 @ 25-07-2007, 21:38) *
Jo, men risken är ju densamma -att det blir kvävda av ogräs eller bortrensade -Varför inte samla frön i stället och så i jan feb -då har man roligt hela trädgårdsåret smile.gif yes.gif

Hm det tänkte jag inte på blink.gif Då låter jag dom va kvar helt enkelt. thanks.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon