|
Har fått en stickling av denna växt men kan inte hitta skötselråd. Har mkt kalk i vattnet, kan det ställa till med problem? Väderstreck, gödning undrar jag också över....
Alexander-VG-zon3
25-07-2007, 21:55
Malva15
01-08-2007, 09:15
Hej! Jag har själv ett nyköpt exemplar av Jasminum sambac, maid of orleans och det jag har läst mig till så gillar den inte kalk i vattnet (koka det eller häll mjukgörande medel i vattnet) och vattna bara när plantan är torr för den gillar att vara åt det torra hållet, speciellt vintertid då du bör vattna bara en gång i veckan eller med ännu längre mellanrum. Soligaste läget vill de också ha. De gillar hög luftfuktighet. Övergödning kan döda plantan så göd med svag dos vid varje bevattningstillfälle istället för en kraftig dos en gång i veckan. Hoppas allt går bra nu och lycka till!
Alexander-VG-zon3
01-08-2007, 16:46
CITAT (Malva15 @ 01-08-2007, 10:15)  Hej! Jag har själv ett nyköpt exemplar av Jasminum sambac, maid of orleans och det jag har läst mig till så gillar den inte kalk i vattnet (koka det eller häll mjukgörande medel i vattnet) och vattna bara när plantan är torr för den gillar att vara åt det torra hållet, speciellt vintertid då du bör vattna bara en gång i veckan eller med ännu längre mellanrum. Soligaste läget vill de också ha. De gillar hög luftfuktighet. Övergödning kan döda plantan så göd med svag dos vid varje bevattningstillfälle istället för en kraftig dos en gång i veckan. Hoppas allt går bra nu och lycka till!  att koka vattnet så ångar man bort vattnet och lämnar då kvar en koncentrerad kalk vatten . bästa är att ta regn vatten eller köpa batteri vatten .
Malva15
01-08-2007, 22:08
CITAT (flaxss @ 01-08-2007, 17:46)  att koka vattnet så ångar man bort vattnet och lämnar då kvar en koncentrerad kalk vatten . bästa är att ta regn vatten eller köpa batteri vatten . Hej! Jag visste inte det om kokat vatten men vad är batteri vatten och hur får man tag på det?
CITAT (flaxss @ 01-08-2007, 17:46)  att koka vattnet så ångar man bort vattnet och lämnar då kvar en koncentrerad kalk vatten . bästa är att ta regn vatten eller köpa batteri vatten . Att koka vattnet så ångar man bort vattnet och lämnar då kvar en koncentrerad kalk vatten. Hm... Kan du förklara detta närmare för mig? Kemi hade jag i slovakiska skolan 30 år tillbaka så kanske glömde jag något. Har du någonsin kokat vatten och tittat vad som händer i slutändan av denna kemiska reaktion? MVH/clivia
Alexander-VG-zon3
03-08-2007, 12:10
CITAT (clivia @ 03-08-2007, 10:49)  Att koka vattnet så ångar man bort vattnet och lämnar då kvar en koncentrerad kalk vatten. Hm... Kan du förklara detta närmare för mig? Kemi hade jag i slovakiska skolan 30 år tillbaka så kanske glömde jag något. Har du någonsin kokat vatten och tittat vad som händer i slutändan av denna kemiska reaktion?
MVH/clivia http://brutalablommor.se/care.htmläs där kan skriva vad där står också ''KOKA VATTNET: resulterar endast i att man kokar bort (ångar) det som växterna egentligen vill ha.Och dödar bakterier.. Men det har vi ju inga pga kloret. Och vi koncentrerar det som de INTE vill ha...'' dvs man ångar bort vattnet och lämnar då kvar kalket på botten och då man ångar bort vattnet så är där mer kalk mindre vatten . rekommenderar dig att använda citat funktionen på hela texten eller att du slutar dubbla dig själv .och sen fråga dom på sidan och dom som har skrivit det i böcker istället för mig ,för detta är inget jag själv hittat på .
Flaxss,
som jag kommer ihåg det, när du kokar kranvatten bryter du harmonin i den och Ca(HCO3)2 - calciumhydrogenkarbonat löst i vatten kommer att ändra sig under värme till CaCO3 + CO2 + H2O. CaCO3 - calciumkarbonat är praktiskt taget olösligt i vatten, av detta framgår att kalk i den här formen är ofarligt för växter. Koncentration av CO2 och värme är mycket viktigt hos den här kemiska reaktionen.
koncentrerad kalkvatten = koncentrerad lösning av kalciumhydroxid i vattnet.
MVH/clivia
 Vilket minne du har Clivia, vilken tur...för själv kommer jag tyvärr inte ihåg ett skvatt av kemin. Men jag har en stor Jasim, kanske inte samma art, men mer eller mindre vill dom nog ha samma skötsel. Jag har väldigt hårt vatten, men eftersom den är så stor kan jag inte hålla på med batterivatten , även om jag skulle vilja, för vi vill ju alla att våra växter ska trivas. Jag samlar alltid regnvatten, dåligt med det i år sorgligt nog, allt är som fnöske.men när jag har tillgång får Jasminen alltid först. Jag har ofta funderat på det där med vattnet. Tror ni inte att dom vänjer sig vid vattnet dom får, även om dom skulle trivas bättre med en annan sort ?? Min Jasmin är verkligen stor, och som den blommar måste den trivas. Den står mot en södervägg mitt i solen, för ljuset tror jag är bland det viktigaste...ah, ibland tillsätter jag lite citron eller calamondin i vattnet, dom säger att det bryter ner kalken lite...och numera klipper jag bort blomfästena så fort dom har gjort sitt, sen jag började med det har den fått en frisk grön färg hela året..men antagligen har den ni har lite andra önskemål vad det gäller vatttenmängd, för jag har den numera i en självbevattningskruka som med nöd och näppe står tom någon dag bara, för min vill ha massor av vatten ..Jag tror att jag har en Jasim oficiale.lycka till med den..när den står där översållad med via blommor tidigt på våren är det en fröjd att se..och parfymen..Mmmm
Alexander-VG-zon3
04-08-2007, 09:40
CITAT (clivia @ 03-08-2007, 17:25)  Flaxss,
som jag kommer ihåg det, när du kokar kranvatten bryter du harmonin i den och Ca(HCO3)2 - calciumhydrogenkarbonat löst i vatten kommer att ändra sig under värme till CaCO3 + CO2 + H2O. CaCO3 - calciumkarbonat är praktiskt taget olösligt i vatten, av detta framgår att kalk i den här formen är ofarligt för växter. Koncentration av CO2 och värme är mycket viktigt hos den här kemiska reaktionen.
koncentrerad kalkvatten = koncentrerad lösning av kalciumhydroxid i vattnet.
MVH/clivia tack för infon . men hur som helst så använder jag regn vattnet ändå CITAT (lissa @ 04-08-2007, 05:19)   Vilket minne du har Clivia, vilken tur...för själv kommer jag tyvärr inte ihåg ett skvatt av kemin. Men jag har en stor Jasim, kanske inte samma art, men mer eller mindre vill dom nog ha samma skötsel. Jag har väldigt hårt vatten, men eftersom den är så stor kan jag inte hålla på med batterivatten , även om jag skulle vilja, för vi vill ju alla att våra växter ska trivas. Jag samlar alltid regnvatten, dåligt med det i år sorgligt nog, allt är som fnöske.men när jag har tillgång får Jasminen alltid först. Jag har ofta funderat på det där med vattnet. Tror ni inte att dom vänjer sig vid vattnet dom får, även om dom skulle trivas bättre med en annan sort ?? Min Jasmin är verkligen stor, och som den blommar måste den trivas. Den står mot en södervägg mitt i solen, för ljuset tror jag är bland det viktigaste...ah, ibland tillsätter jag lite citron eller calamondin i vattnet, dom säger att det bryter ner kalken lite...och numera klipper jag bort blomfästena så fort dom har gjort sitt, sen jag började med det har den fått en frisk grön färg hela året..men antagligen har den ni har lite andra önskemål vad det gäller vatttenmängd, för jag har den numera i en självbevattningskruka som med nöd och näppe står tom någon dag bara, för min vill ha massor av vatten ..Jag tror att jag har en Jasim oficiale.lycka till med den..när den står där översållad med via blommor tidigt på våren är det en fröjd att se..och parfymen..Mmmm min jasmin får kalk vatten och den trivs utmärkt .
[quote name='flaxss' date='04-08-2007, 10:40' post='643690'] tack för infon . men hur som helst så använder jag regn vattnet ändå
Ja, flaxss, det är det bästa för våra växter. I naturen är allt väl genomtänkt. Inte destilerat vatten, inte osmosvatten, det bästa "champagne" är just regnvatten som är en utspädd lösning av kolsyra. När det regnar reagerar koldioxid med vatten under den här kemiska reaktionen:
H2O + CO2 ------) H2CO3
MVH/clivia
CITAT (lissa @ 04-08-2007, 05:19)   Vilket minne du har Clivia, vilken tur...för själv kommer jag tyvärr inte ihåg ett skvatt av kemin. Men jag har en stor Jasim, kanske inte samma art, men mer eller mindre vill dom nog ha samma skötsel. Jag har väldigt hårt vatten, men eftersom den är så stor kan jag inte hålla på med batterivatten , även om jag skulle vilja, för vi vill ju alla att våra växter ska trivas. Jag samlar alltid regnvatten, dåligt med det i år sorgligt nog, allt är som fnöske.men när jag har tillgång får Jasminen alltid först. Jag har ofta funderat på det där med vattnet. Tror ni inte att dom vänjer sig vid vattnet dom får, även om dom skulle trivas bättre med en annan sort ?? Min Jasmin är verkligen stor, och som den blommar måste den trivas. Den står mot en södervägg mitt i solen, för ljuset tror jag är bland det viktigaste...ah, ibland tillsätter jag lite citron eller calamondin i vattnet, dom säger att det bryter ner kalken lite...och numera klipper jag bort blomfästena så fort dom har gjort sitt, sen jag började med det har den fått en frisk grön färg hela året..men antagligen har den ni har lite andra önskemål vad det gäller vatttenmängd, för jag har den numera i en självbevattningskruka som med nöd och näppe står tom någon dag bara, för min vill ha massor av vatten ..Jag tror att jag har en Jasim oficiale.lycka till med den..när den står där översållad med via blommor tidigt på våren är det en fröjd att se..och parfymen..Mmmm Lissa, när du vill förstå vad naturen säger till oss går det inte utan naturvetenskapliga ämnen. Citron eller calamondin innehåller syror som bryter kalken i vatten till en viss grad det beror på hur mycket syran är koncentrerad men om du vill ta bort kalken är det bättre att använda oxalsyra (det är svårt att få tag på den) som bildar med kalken förenig i form av avlagring som du kan ta bort efter reaktion. Jag har hemma en liten rotad stickling av Jasminum sambac, den luktar fantastiskt, till vattningen använder jag hela tiden kranvatten för att jag inte har tillgång till regnvatten. Tror inte att det är för mycket kalk i vattnet här i Skåne men, ja, det finns växter som avskyr kranvatten och är mycket känsliga. Den här växten har jag inte så länge för att kunna ge några meningsfulla råd till andra. Jasminum sambac: [attachment=5882:Jasminum...cklingen.jpg] [attachment=5883:Jasminum...lingen_2.jpg] MVH/clivia
Hej igen CLivia..det var ett tag sen jag såg dig nu. Jag är högst imponerad, och jag vet att man borde kunna en massa vetenskapliga saker, men jag har aldrig varit bra på sånt, råkigt nog..men självklart vill alla växter få regnvatten om man ha tillgång till det. Jag har ca 8 5L dunkar plus en massa andra kärl som jag fyller när/om det regnar, men det sa jag väl förut.. Min ser inte ut som era, min är den vanligase med rätt små blad.. Sätte in en bild på hur den såg ut igår. Tror att den aldrig har varit så grön i Augusti, och en massa revor som försöker slingra sig upp på markisveven, så jag får lirka ner dom och försöker binda den neråt för att täcka över tomrummet som blir när alla sätter fart uppåt, i förgrunden ser man lite av Caerulan  [attachment=5897:DSCN4994.JPG]
CITAT (lissa @ 05-08-2007, 02:14)  Hej igen CLivia..det var ett tag sen jag såg dig nu. Jag är högst imponerad, och jag vet att man borde kunna en massa vetenskapliga saker, men jag har aldrig varit bra på sånt, råkigt nog..men självklart vill alla växter få regnvatten om man ha tillgång till det. Jag har ca 8 5L dunkar plus en massa andra kärl som jag fyller när/om det regnar, men det sa jag väl förut.. Min ser inte ut som era, min är den vanligase med rätt små blad.. Sätte in en bild på hur den såg ut igår. Tror att den aldrig har varit så grön i Augusti, och en massa revor som försöker slingra sig upp på markisveven, så jag får lirka ner dom och försöker binda den neråt för att täcka över tomrummet som blir när alla sätter fart uppåt, i förgrunden ser man lite av Caerulan  [attachment=5897:DSCN4994.JPG] Hej, Lissa det vat länge sedan vi diskuterade...Grattis till ett fint och stort exemplar av Jasminun och som jag ser det på din bild caeruelan växer som det knakar också!:tummenupp:  Ja, jag tror att du har Jasminum officinale, den luktar så underbart på våren, jag kommer ihåg lukten från min barndom...Blad på min Jasminum sambac är inte så stora kanske 4-5 cm max även kanske på mitt foto ser de större ut... blommor som den har haft 3 cm, bilden kan ljuga ibland när du fottar växten lite närmare ...Jag gillar den här lilla stackaren 20 cm hög, den har haft 6 blommor redan och andra är på väg även om vädret i Sverige inte är så imponerande den här sommaren!  Jag klipper den ganska hårt annars skulle den växa över huvudet och slingra sig i alla riktiningar utan vilkensomhelst form... Lissa, lukten är underbar inte bara i morgon eller eftermiddagste...  Sambac (arabisk jasmin) blommar från våren till sen hösten och det här året njuter jag äntligen av dennes vita blommor igen på min inglasade balkong efter tre års paus... MVH/clivia
Hallå hallå! Funderar om man inte kan göra på samma sätt som med orkidéer, för att minska kalkmängden. Med orkidéerna kan man sila vattnet genom torv som går att köpa i välsorterade blomsterhandlar/orkidébutiker. Kanske värt att försöka  / Lyndha
Lyndha, det beror på torvens kvalitet och i alla fall måste denna processen ske längre tid. Torven måste vara "fattig" (naturtorv)att den kan ta ioner Ca+ från vatten och byta med sina H+ och på det här sättet minska mängden av kalken i vatten.
MVH/clivia
Då är det alltså sant det där med torven...jag har alltid trott att det var ungefär samma talesätt man brukar säga om att koka vattnet för att få bort kalken. Skulle absolut har varit med mer på den sortens lektioner i skolan Jag borde också tukta lite, men jag har jättesvårt för att göra det. Det är därför jag jagar revorna som letar sig ut ur härvan och försöker dra dom nedåt för att få dom att täcka den lite kalare nederdelen.. Jag tror att den är gladare i år än någonsinn förr, för när jag klippte bort gamla blommor och blomfästen tog jag en bit av själva revan samtidigt. Vet inte varför jag är så blödig med sånt, jag vet ju att dom uppskattar tktning, det har jag ju sett nu med Klematisen som jag har klippt ner 2 ggr iår, och på så vis fått en andra jättefin blommning. Var 3års uppehållet frivilligt ?? Skönt att du njuter av den nu iaf. Nu kommer du nog att kunna njuta ännu mer , för ni ska ju få lite bättre väder, och vi ska få det kallare..5 till 10 grader mindre !!! Passa på och njut ordentligt
CITAT (lissa @ 05-08-2007, 22:59)  Då är det alltså sant det där med torven...jag har alltid trott att det var ungefär samma talesätt man brukar säga om att koka vattnet för att få bort kalken. Skulle absolut har varit med mer på den sortens lektioner i skolan Jag borde också tukta lite, men jag har jättesvårt för att göra det. Det är därför jag jagar revorna som letar sig ut ur härvan och försöker dra dom nedåt för att få dom att täcka den lite kalare nederdelen.. Jag tror att den är gladare i år än någonsinn förr, för när jag klippte bort gamla blommor och blomfästen tog jag en bit av själva revan samtidigt. Vet inte varför jag är så blödig med sånt, jag vet ju att dom uppskattar tktning, det har jag ju sett nu med Klematisen som jag har klippt ner 2 ggr iår, och på så vis fått en andra jättefin blommning. Var 3års uppehållet frivilligt ?? Skönt att du njuter av den nu iaf. Nu kommer du nog att kunna njuta ännu mer , för ni ska ju få lite bättre väder, och vi ska få det kallare..5 till 10 grader mindre !!! Passa på och njut ordentligt  Ja, Lissa, det är sant med torven, problemet är bara att få tag i den här rå, "fattiga" torven utan vilkensomhelst gödsel med Ph 4-5. Om du lyckas att köpa sådan måste du läga den i hårt vatten i minst 24 timmar för att få en kännbar effekt, helst 48 timmar...Det säger människor som har gjort försök med detta i labbet. När du kokar vatten är det helt annan process, då ändrar sig kalk i form av kalciumhydrogenkarbonat, löst i vatten till kalk i form av calciumkarbonat som är praktiskt sätt olöslig i vatten, för att gasen CO2 försvinner i luften. Växter kan uttnytja bara mineraler som är lösliga i vatten, så är det. Du har ett fint exemplar av Jasminum  som klarar sig ute på vintern, du behöver inte tukta den hårt. Arabisk jasmin är en tropisk växt , den måste formas lite annorlunda så att den inte växer över huvudet. Jag hade en större växt 3 år tillbaka men det var inte bara jag som njöt av den på den här tiden. Jasminum var placerat i vänsterläge bara inne, den blommade nästan hela året med några enstaka blommor.  Ja, nästan alltid jasmin lukt i vardagsrummet. Men sedan kom skadedjur i form av hundratals pyttesmå svarta flygare  och när jag kom hem efter semestern, måste den bort.  ... Bara några sticklingar kunde jag rädda... Det var mitt fell, jag hade inte klippt den för att det var jättesvårt att göra det, när det hela tiden uppkom nya blommor... och det var supersvårt att hantera den med skadedjur, det var ett litet ZOO i vardagsrummet som jag absolut inte ville ha  ...Av dessa sticklingar har jag hemma tre, men det är bara en som har blommat det här året. Jag tuktar de för att de ska växa lite i form av träd även om de är slingrare  ... Det går, en äldre dam i Tjeckien har bougainvillea i form av en bonsai, mycket fint träd... jag trodde aldrig att det gick att göra från en sådan slingerväxt...man lär sig hela tiden. MVH/clivia
Wow, en bonsai av Bouganvilla, det måste ha varit jättefint att se den..
CITAT (lissa @ 07-08-2007, 01:30)  Wow, en bonsai av Bouganvilla, det måste ha varit jättefint att se den..  Här finns bilden på den: [attachment=6015:bonsai.jpg] MVH/clivia
 DET var verkligen häftigt, den är bara så vacker!!!!!!! Gratulerar å det varmaste till den bragden
Tack, Lissa. Ska bara tilläga att den är 11 år gammal.
MVH/clivia
11 ÅR....nu blev jag ännu mer imponerad och kan bara gratta än en gång
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|