mamamaggan
26-07-2007, 00:39
Vi har tagit bort vass hos oss och det har gått bra. Först och främst tog vi dit någon med en vassklippningsmaskin. Kommer inte ihåg vad vi betalade men det var inte så dyrt. Den klipper av vassen under vattenytan och då kommer inte vassen tillbaka. Det sägs att rötterna ruttnar då eftersom det kommer in vatten i själva strået.
Sedan har vi hållit efter lite själva med en lie och där är det samma princip som gäller , ta av under ytan. Vi har inte behövt göra det varje år och inte alls mycket.
Hur man får bort dem på land vet jag inte men det kanske går att gräva bort dem med rötterna?
Jan Lindgren
26-07-2007, 21:05
Hej!
Du kan använda Glyfosat. Det finns flera märken med samma innehåll. Det är viktigt att du inte slarvar så att det kommer droppar i vattnet. Det bästa är avhuggning i vattnet och bara använda glyfosfat på land. Är det bara lite vass så kan du gräva upp den.
MVH
Jan Lindgren
malin72
29-07-2007, 18:34
tack för era svar!!! hm men om man inte vill döda all växtlighet finns det något annat sätt att få bort då eller
när jag läste om medlet så låter det som att alla kommer att då och dom vill nog inte använda sig av så starkt gift
Jan Lindgren
29-07-2007, 18:43
Hej!
Glyfosat dödar alla växter men är det bara några besvärliga jag vill bli av med så penslar jag glyfosat på plantan. Glyfosat är ändå det mest ofarliga medel man kan använda. Det är dock giftigt för vattenlevande djur. Är det några få vassplantor så gräv upp dem.
Man kan också täcka området med svart plast så dör all växtlighet där.
MVH
Jan Lindgren
malin72
29-07-2007, 19:13
ska hälsa dom det
Lemonne
04-08-2007, 15:35
Hela min barndom har vi, hela familjen, klivit ned i vattnet så fort det blivit bad- och vadvänligt och ryckt upp den nya vassen. Det gick fort och lätt och behövdes inte upprepas förrän året därpå. Vassen blev därav aldrig något problem och såvitt jag minns var "vassuppryckningsdagen" alltid en trevlig händelse
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.