Lindblom
06-07-2003, 22:20
Hej!
Jag har lyckats få klumprotsjuka på kålen i ett land, vitkål, rödkål och broccoli.
Nu är frågan, ska jag ta bort alltihop, eller vänta och hopppas på att dom klarar sig till skörd.
Plantorna är väldigt kraftiga och fina. så det skär i hjärtat att rensa bort allihop. Ökar i så fall risken för smittspridning?
/Erik
Klumprotsjuka orsakas av en svamp (Plasmodiophora brassicae), eftersom svampsporerna kan överleva mycket länge vilande i jorden så tror jag att det är bäst att undvika att det hinner bildas svampsporer. D v s ta bort alla smittade plantor.
Det bästa skyddet är att rotera så att man inte odlar kålväxter (det är många växter som är kålväxter när man tänker efter! man bör undvika alla korsblommiga växter) på samma ställe flera år i rad. Hellst bör man ha en 6 årig växtföljd med olika växtgrupper varje år. I många länder har man så ont om mark att man inte kan tillämpa en bra växtföljd, det kan delvis kompenseras genom att man har en hög biologisk aktivitet i jorden, det får man genom att tillsätta ej helt nedbrutet kompostmaterial. Men för att slippa sjukdomar är det nog säkratst att tillämpa en bra växtföljd .
Ingrid på Västkusten
07-07-2003, 07:03
Det brukar pratas om tjugo år för klumrotssjuka.....i vissa fall tio. Hemskt :-(
att råka ut för!
Hälsar Ingrid
Hannele
07-07-2003, 07:18
Försök idka växelbruk; inte alltid odla samma sak på samma ställe för många år.
Det är bra för att kunna minska på sjukdomar och att jorden inte blir 'trött'.
Du kanska kan testa att
gröngödsla - med lupin, lusern, åkerböna?
http://www.odla.nu/artiklar/omvaxling_fornojer.shtml
Hannele
07-07-2003, 07:22
Alger mot klumprotsjuka?
"Forskning har visat att tillförsel av algextrakt stimulerar nyttoorganismer så att de utsöndrar enzymer som motverkar sjukdomar. Sådana effekter kan förklara varför skördeförluster beroende på klumprotsjuka (Plasmodiophora brassicae) minskade i fält där småplantorna behandlats med algextrakt." http://www.predator.se/Aktuellt/Alger.html http://www.evp.slu.se/tradgard/projekt.htm...m#klumprotsjuka
Ingrid på Västkusten
07-07-2003, 09:19
Ja - det är nånting man kan odla - om det var salvia elelr kamomill som skall vara verksamt i alla fall. Tråkigt är det :-(
byta jord kan man ju försöka sig på men man må vara försiktig - smittar via redskap, plantor etc etc
Hälsar ingrid
Lindblom
07-07-2003, 23:10
Jo, en bred växtföljd försöker jag ha, men jag tog över just den här markplätten i år, (odlingslott)), och strukturerade om landen, så det kan väl vara "gammal kåljord" trots allt.
Läste att övergödsling gynnar klumprotsjuka, men samtidigt är ju kål näringskrävande, inte helt lätt ... Gröngödsling och algkalk låter som bra tips.
Får plocka bort plantorna och tvätta verktygen, håll tummarna för mig!
/Erik
Ingrid på Västkusten
08-07-2003, 09:55
Ahh - det var en lott, ja det var supertråkigt!
Vi skall hålla tumamrna för Dig!
Hälsar ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.