Jag skulle behöva flytta några perenner som står i blom. Jag vet att det inte är det optimala, men jag undrar hur känsliga de är. Det jag behöver flytta är Fänrikshjärtan, hosta, floxs (stavas det så?) Plus en till växt som jag inte vet namnet på, borde nog ta en bild på det för att få veta vad det är...
Klarar växterna att flyttas eller kommer de att döden dö? Jag bryr mig inte om de blir skruttiga i är bara de kommer igen nästa år, vad tror ni?
Hasse_h
26-07-2007, 09:02
Fänrikshjärta har jag flyttat mitt i sommaren i full blom, den dog inte alls. Tycker snarare att det är svårt att få död på den...sprider sig okontrollerat i en av mina rabatter.
Gloriana
26-07-2007, 09:36
Jag har flyttat det mesta mitt i sommaren - måste man så måste man. Inget av det du nämner är överdrivet känsligt. Jag ska själv och hämta växter hos en kompis idag och det kommer att stå i plastpåse bra länge innan det hamnar i backen. Antagligen kommer sakerna hänga och se lite skruttiga ut men till nästa år kommer de att uppföra sig komplett normalt. Jag har tom flyttat en pion vid helt fel tillfälle, mitt i sommaren! Högg dessutom roten, som var rejäl, mitt itu så det blev en enorm såryta. Plantan stod sen planterad i en hink i ett par månader innan den kom i backen. Ett år senare blommade den!
Givetvis ska du pyssla om de flyttade växterna lite extra :-)
kerstin z5-6
26-07-2007, 09:44
Det handlar nog mer om att gräva upp försiktigt och få med större delen av rotklumpen -och vatten den första tiden -då kan du flytta vilken perenn du vill -kanske inte optimalt men ibland måste man ju
Tack för svar!
Jag kände mig lite modig idag så jag inte bara flyttade hostan, utan jag satte spaden rätt igenom den på ett par ställen och delade den. Var det modigt eller bara dumdristigt?
Det är helt ok, så gör jag med när jag ska flytta hosta.I den här fuktiga sommaren kan man flytta vad som helst, det är ingen fara.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.