Hasse_h
26-07-2007, 08:49
Hej,
Har en kraftigt lutande tomt på dryga 400 kvm som är terraserad i flera nivåer med trappor och slänter. Den har misskötts under flera år av de förra ägarna så under de dryga två år vi bott här har vi ägnat den mesta tiden i trädgårn åt att röja, röja och röja... mängder med vildhallon och nypon har grävts upp, kirskål och andra ogräs har bekämpats och nu står en gigantisk Thuja-dunge på tur att hamna under motorsågens tänder.
Så nu börjar jag skönja slutet på denna fas i trädgårn och jag konstaterar att vi kommer ha ett par rejäla slänter helt tomma på växtlighet efter vår framfart. Den ena slänten har jag funderingar på nått rinnande vattendrag med perenner, den andra vet jag inte alls vad jag ska göra med.
Vi har dessutom gott om mördarsniglar och frekventa besök av rådjur så man får ju ta med det i planeringen här...
Så det hade varit kul om ni andra med starkt sluttande tomter och gott om slänter kunde berätta med ord eller bilder om hur ni själva gjort. Jag är säker på att det finns flera här som är kreativa trädgårdsarbetare!
mvh
/Hasse
e9olivia
26-07-2007, 09:57
Hej Hasse,
Vi byggde hus på en sluttande tomt och använde oss av L-stöd i betong för att få bort sluttningen och kunna lägga gräsmatta. Kanske inte riktigt den typ av lösning som du tänkt dig, men om man vill få till en större plan yta tycker jag att det kan vara en riktigt snygg lösning.
Lycka till!
Hasse_h
26-07-2007, 10:59
Hej!
Skulle nog vara svårt att få in färdiggjutna L-stöd till de aktuella slänterna. Skulle behövas kranbil modell större för att lyfta dem på plats över både hus, veranda och några högre liggande slänter, finns inga chanser i världen annars. Annars är en av mina funderingar (har fruktansvärt många för tillfället...

) att bygga knäckstensmurar i flera nivåer för att få flera smala terasser i slänterna. Dock ska också dessa knäckstenar släpas nerför trappor och slänter för att komma på plats ...
mvh
/Hasse
kerstin z5-6
26-07-2007, 12:23
Väderstreck ? om slänterna inte är i stekande söderläge kan ju torvblocksnivåer vara en lättare lösning än sten
Hasse_h
26-07-2007, 12:37
Sydväst... torktåliga växter är nog ett måste. Lavendel, fetknoppar m.m.
Men min fråga var mer hur ni som har liknande tomter har gjort.
mvh
/Hasse
kerstin z5-6
26-07-2007, 16:37
Jo jag förstår det -men just torvblock går inte att ha i sydväst ..därav frågan , tja går och går -men de invaderas snabbt av myrbon i det läget ..

jag har själv väldigt brant vid dammen löst med bla Torvblock och pallisad" av granstörar
Alexander-VG-zon3
26-07-2007, 17:21
har du en bild på det ??
om du har det som terrasser typ , hur menar du då ?? är dom uppbyggda med sten eller är det bara jord terrasser ?
jag själv har det som en backe i syd-väst läge en brant en ( tyvärr är den överväxt ) men vad som trivs där hos mig är forsythia,sedum,spirea ( alla original planteringen ) inga värst kuliga växter . men
lök växter och åter lök växter kommer trivas . köp dom som blommar under våren,för sommaren och hösten,vintern plus en forsythia som blommar kan va fint . forsythia går i gult så ni kan ju ha färgen vit,grönt,gult,orange,rött om det kanske passar ??
perenner
liljor,cyklamen,lökväxter,daglilja,solbrud,rölleka,nävor,kejsarkorna,phlox,aster
(blommar då inget annat blommar),julros,törel,akleja,vallmo,auberietia,campanula,gul nunneört,vårkrage,nejlika,fackellilja,stäpplilja,gullstav,temynta,sedum och taklök,höstgullris,agapanthus ( dom som vissnar ner är härdiga) en del att välja på du kan även välja primula om du har höga perenner som skuggar i min backe växer primulan som ogräs och har klarat sträng sommar torka .
marktäckare
vintergröna,sedum
halv perenner
yucca,kaktusar(opuntia släktet),purpurklätt
plus kan du anlägga ett kryddland med
nepeta,lavendel,mynta,oregano,kyndel,malört,rosmarin ( inte härdig hos dig tål bara -17c ),timjan m.f.
buskar och träd
forsythia,frilands hibiskus,rosor,parkaralia,prunus sorter,trollhassel,syren,buskrosling,schersmin m.f
klätterväxter
bokharabinda,vinterjasmin(gränsen att den klara sig klara zon 2(3) men dte blir lite varmare på sluttningen ju),mini kiwi(måste ha hona och hane för frukt )
ha god jord där du har det fuktigare runt rötterna så fukten hålls . under vintern är det bara bra att vattnet försvinner dom 1-2 första åren vattna rikligt åt gången
efter 2-3år har allt etablerat sig och klara då torka
en sak till
träd placerar du var du vill , höga perenner längst upp på backen och dom minsta längst ner . buskar små och medel stora kan du sprida ut eller i utkanten . stora buskar och klätter växter i utkanten eller längst bak bland dom höga perennerna du kan även ha höga perenner ut med kanterna . gör du nåt likande som så så får du ett fint blickfång
Hasse_h
26-07-2007, 23:47
Kerstin, snyggt med damm o prunkande grönska!
Flaxss, tack för alla förslagen på växter. Jag har inte kommit riktigt så långt att det är dags att planera dessa ännu, behöver göra mer grundläggande planer först, men tar gärna fram dina förslag senare. Har ingen bild på slänten, den liknar mest kalhygge för närvarande, och det finns inga terasser där nu. Resten av tomten är uppbyggd med både grässluttningar och terasser uppbyggda av både mursten och trästockar (typ slipers). Huset är av sutterängtyp i tre plan och placerat mitt i allt detta. Som om inte detta vore nog så är den mesta jorden tung lerjord med vissa undantag där sandjord eller större stenar tittar fram. Ingen enkel tomt att jobba med alltså.
Kanske borde nämna att slänten lutar bort från tomten ner mot en smal allmänning till nästa hus på gatan nedanför. Så slänten måste upplevas genom att man går ner i den, den kommer inte kunna betraktas på håll mer än uppifrån från balkongen.
mvh
/Hasse
Alexander-VG-zon3
27-07-2007, 00:45
bygg upp det i terrasser med trä eller sten eller murar . bästa sten,mur och i jorden förbättrar du leran med grus,sand,planteringsjord
och sand förbättrar du med jord . och på ytorna mellan terrasserna så kan ny börja med att bygga upp med träd och buskar och större stenar som ett landskap kanske som ett berg eller sten ras ??!!! jag tycker du ska skippa en porlande bäck eller vatten fall . det kan du lägga till senare
skulle va lättare om du hade bild .
ska ni bara ha det som en gå igenom upplevelse så kan ni sprida träd buskar lite mer utspritt dock att det största kommer bakre och lägsta framme men träd och buskar kan va mer utspritt då mest höga perenner längst ut och mark täckare längst fram .