Chamomille
26-07-2007, 15:59
I flera år har jag och min sambo försökt att odla persilja från frön, men det blir bara små löjliga halvgula plantor på ett par cm. Vad gör vi för fel??? Vanlig planteringsjord med sand förra året, i år plantjord + kogödsel och lite sand. Allt annat (örter mm) växer, men icke persiljan..
Jag har provat med persilja i år på två sätt, det ena var att jag sådde frön inomhus i såjord (andra veckan i mars), sen skolade jag om dom en gång inne, för att sen första veckan i maj sätta ut i växthuset, blev hur mycket som helst. Det andra sättet jag gjorde på var att andra veckan i April så frön ute på friland och var noga med att den fick vatten och lite sol så klart.....det blev jättebra! (nu har jag frysen full inför vintern).
//Mollis
Jag satte mina inne i början av maj satte ut de i
början av juni utan omskolning har redan skördat
o fryst in jag år förvånad själv att det gick så bra
de ska jag göra nästa år igen.
Åsa, mälardalen zon 2
26-07-2007, 17:57
Jag direktsår alltid utomhus på våren och visst det tar lite tid inan de gror (de ska ju 7 gånger till helvetet innan de gror enligt gammal tro) men växer gör de efter att de grott, har 3års växtföljd.
Och jag gör mitt bästa för att hindra persiljan från att invandera rabatterna. Den dyker upp här och där, eftersom den självsår sig... Jag har lerjord, men den dyker upp i sandlådan och grusgången också!
Sailor Pluto
27-07-2007, 11:05
Jag vet inte om jag har haft tur med persiljan, för den har grott fint och fortsatt växa bra varje gång
. Köper frön i mataffären och sår i såjord från samma ställe, så det är inga specialgrejer som används heller. Däremot kan jag helt misslyckas med andra sådder som ska vara hyfsat enkla
.
Österfärneboodlaren
09-08-2007, 08:15
Min persilja har de senaste tre åren uppfört sig konstigt. Den kommer upp hur fint som helst efter att jag sått den på friland, växtzon 4. Efter cirka 1½ månad när den börjar sätta riktig fart och jag ska till att börja plocka och frysa in så vinar den nästan ner helt. Man ser inga djur men den liksom vissnar på landet utan yttre anledningar. Efter två veckor börja den växa igen och då går det jättefort att få upp den i skördestorlek. Jag odlar den inte på samma ställe i landet utan skiftar plats varje år. Det måste vara något virus eller nematod. Kanske samma som gör att den gulnar.
Chamomille
09-08-2007, 09:03
Ja, vi fattar ingenting. Mormors persilja var ju hur stor som helst, som hon hade i potstisåkern. Men våra fjutt....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.