Dito Verde
Vad har min flox drabbats av?. Vissa gurkörtplantor ser likadana ut nedtill. Påminner lite om det som humlen haft nu i några år. Många här på västkusten har haft samma humleproblem. Kan det vara samma som drabbat floxen?

Är det detta som är bladmögel, eller är det något annat? Det följer bladnerverna så fint så jag börjar undra...

Jag är mycket tacksam om någon har ett råd.

Hälsningar Peggy

Sjuk flox.jpg

mögel på squashblad.jpg
Fenja
Jag behandlar sådant där (någonsorts rost) med åkerfräken. Fyll en kastrull och koka i MINST 10 minuter (för att kisel som är det verksamma ämnet ska frigöras), sila och späd 1-2/10 och spraya på drabbade växter. Upprepa efter 5-7 dagar tills angreppet mattas av. Torka och spara åkerfräken och ge dem en förebyggande behandling i vår med.
Mvh
Fenja
Lillja
Jag har oxå sånt på mina squashplanter undrar om det
påverkar skörden, är det på grund av vädret confused.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Det är inget fel på squashen vissa sorter har såna där silvriga teckningar på bladen det är normalt, så det beror helt på vilken sort du odlar, du har friska squashplantor. Testa olika sorter så kommer du se att olika squashsorter har olika blad en del har flikiga andra mer hela en del har helgröna och ganska många av sorterna har silvriga teckningar på bladen,

Sähår ser sjuka squashplantor ut som har mjöldagg, mjöldaggen kommer bara då det är varma somrar, kan inte övervintra i sverige utan förs via vinden från sydligare breddgrader.
Dito Verde
CITAT (Fenja @ 26-07-2007, 17:43) *
Jag behandlar sådant där (någonsorts rost) med åkerfräken. Fyll en kastrull och koka i MINST 10 minuter (för att kisel som är det verksamma ämnet ska frigöras), sila och späd 1-2/10 och spraya på drabbade växter. Upprepa efter 5-7 dagar tills angreppet mattas av. Torka och spara åkerfräken och ge dem en förebyggande behandling i vår med.
Mvh
Fenja

Underbart! Tack kära du!!!
Åkerfräken och jag har en ständig kamp. Nu kan jag glädjas åt den istället. Det är det gröna jag ska koka va?
Fantastiskt vilken bildning man får på detta ställe...

Nu ska jag ut och plocka en kastrull.

Tack igen
Peggy

Fenja
Du plockar själva "granarna" och kokar eller torkar wink.gif.
Mvh
Fenja
Dito Verde
Nu har jag kokat en kastrull åkerfräknar. Det var första gången...
Kastrullen står och svalnar ute på trappan. Spädning 1-2/10 var det...det blir ju en massa avkok...hur förvaras det som inte går åt tro??? Äh, jag sprayar på lite här och var. Hela humlen ska ska ju också ha...det kanske är nyttigt att hälla i rabatten om det blir för mycket?? Undrar om någon växt är särskilt glad i åkerfräkensaft?
Kan man ha åkerfräken till något mer?

Peggy
Fenja
Jag tycker att det går åt ganska fort, särskilt som man ofta får upprepa några gånger. Jag brukar frysa det som blir över i lagom doser som ryms i sprayflaskorna.
Kommer inte på vad man kan göra med det mer just nu, men jag återkommer om minnet börjar fungera wink.gif.
Mvh
Fenja
Dito Verde
Fiffigt.

/peggy
catlady
Jag har också phlox-rost och trodde att jag skulle behöva slänga den. Men nu ska här kokas åkerfräken!! Tack Fenja bravo.gif
lena:-)
Måntro det funkar på Stockrosrost med?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon