noakssa
Hej

Vi har grävt ner i en formpressad damm och installerat en pump. Under själva arbetet samt planteringen av växter så kom det ner lite jord i dammen, och vatten växtjorden grumlar också vattnet lite. Kommer vattnet bli klarare om några dagar eller måste jag rengöra dammen på något sätt?

/Annika
TobbeGarden
Avvakta och se ,har du ett bra filter så blir det klart .
Annars gör ett vattenbyte.
Magdalena
Vi har en stor damm (se album) - det tog veckor innan vattnet blev klart!
elisabeth
Hej !
Har väntat över 1 vecka på att vattnet i min restaurerade damm skall klarna,nu ville jag inte vänta längre,utan åkte till vår handelsträdgård och köpte ett riktigt Dundermedel som heter "Crystal"clear water-för dammar.
Det var rätt dyrt,228kr. men flaskan räcker till 10 000 l vatten,och jag blev verkligen överraskad att det fungerade så snabbt o så bra. smile.gif biggrin.gif ./elisabeth i Hälsingland
yla
vad innehåller en sån flaska för kemikalier unsure.gif
kan du berätta
wub.gif
blir nyfiken
elisabeth
huh.gif tro det eller ej, men nu då jag tittar på förpackningen och även på bruksanvisningen,så ser jag INGENSTANS det står vad detta medel innehåller!!! sad.gif , bara hur man går tillväga då man använder det.
måste söka det på nätet,kanske hittar jag innehållsdeklarationen där?! unsure.gif I såfall återkommer jag med vidare info.Hej så länge-elisabeth/Hälsingland
elisabeth
Hej!
Nu har jag varit ute på "Sera`s,"som företaget heter(tyskland)hemsida, och frågat om det här klarningsmedlet till dammen.
Innehållet ville den här mannen inte avslöja,ty det var en företagshemlighet......! Han kunde dock säga att medlet var ett Oorganiskt
Icke giftigt koagulationsmedel. Det fungerar ju så, att alla föroreningar i dammen klumpar ihop sig,för att sedan kunna avlägsnas med håv eller annat redskap. laugh.gif Jag vet ej om detta är ett gott svar nog, men tydligen kan man ej få något mer innehållsförteckningsrikt svar än så här,så det är väl bara att nöja sig med det då!! rolleyes.gif / M V H elisabeth-Hälsingland
yla
jaha ett magiskt medel med patent alltså
ja det får väl kanske inte säljas om de va giftigt så
tackar för svaret rolleyes.gif
ginko
Även om du använder "kristallklart" som medlet kan kallas på svenska kan det vara svårt att få klart vatten om det är fel pH-värde i vattnet. Det finns pH-test att köpa i trädgårdbutiken. Jag hade för högt pH och inte ens en halv flaska "kristallklart" hjälpte. Sänkte sedan pH-värdet och då blev vattnet klart nästan över en natt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon