Full version: Plocksallad problem
Hazel
Jag planterade lite olika saker i min lilla trädgårdsland i början av sommaren. Bland annat plocksallad och romansallad, jag tyckte visserligen att salladen växte sämre än den har gjort andra år men tänkte inte mer på det. Sen blev plocksalladen rejält angripen av mördarsniglar -cry-.gif av de två rader plocksallad jag hade var halva uppätna på ett par dagar, jag satte ut snigelfäller vilket hjälpte en del men salladen har helt enkelt inte tatt sig igen

Idag drog jag upp allt som var kvar, kändes enklare att börja om igen. Bor ju ändå i zon ett så det är ju en del odlingstid kvar. Strödde ut gräsklipp på den plats där jag ska sätta fröerna igen. Ska jag mylla ner lite hönsgödsel eller liknande med? har biobact också ska man vattna me det medan det växer upp?

Sniglarna då. Jag har som sagt snigelfällor med öl i och det har ju hjälpt en del. Sånna där snigelmedel kan man strö ut det i rabbatten? man kanske inte kan äta det sen? eller ska man hälla salt runt sina två rader? romansalladen som växer precis bredvid får vara i fred för dom små krypen! dunno.gif

Vill gärna få lite sallad i år help.gif
Nina K
När det gäller sniglar har jag väldigt god erfarenhet av snigelmedel. Snigelfritt har fungerat väldigt bra när jag använt det runt min sallad, men man måste hälla på nytt med jämna mellanrum eftersom det har en tendens att mögla bort eller bli uppätet av fåglar. Snigelfritt är bara farligt för just sniglar så det är inga problem att äta salladen efteråt.

Salt skulle jag inte använda intill växter. Som jag förstått kan växterna förgiftas av saltet. Fast det är klart...om salladen dör blir du ju garanterat av med snigelproblemet laugh.gif

Är du säker på att det är sniglar som äter din sallad? Själv hittade jag äckliga små gröna larver som tuggade i sig hela min sallad. Trodde inte det var möjligt...men tydligen finns det salladslarver också smile.gif Den omgången sallad ryckte jag upp direkt. Inte för att jag är vegetarian men...larver?... sick.gif

Hoppas det går bättre med din nästa odlingsomgång!
Hazel
Ok ska kolla snigelfritt då!

Jo jag är rätt säker på att det är sniglarna. Häromdan var jag ute kl fem och då tog jag tre stycken stoooora (dom hade väl varit och mumsat där innan också ranting.gif ) på bar gärning. Ätandes på min stackars sallad.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon