hörnbjörn
26-07-2007, 18:17
Hej hallå alla glada.
Vi flyttar till hus i oktober och min första fråga är, om det är något jag kan ta tag i på tomten för att förbereda inför 2008. Vi har ett äppelträd. Är det för sent att beskära det i oktober?
Något jag kan göra med gräsmattan?
Har även en syrenbuske som jag antingen vill flytta eller skrota. Går den att flytta? den är ca 2meter hög.
Mvh
Stefan " hörnbjörn"
Om du inte vill ha en massa vattenskott på äppelträdet så är bästa perioden att beskära juli-september. Lite beroende på vilken zon du bor i kanske du kan beskära ända in i oktober med.
Gräsmattan gödslar du och gör i ordning på våren.
Syren går utmärkt att flytta i oktober.
Mvh
Fenja
Åsa, mälardalen zon 2
26-07-2007, 19:49
Syrenen kan kapas ner en bit och flyttas då den gått i vila = tappat bladen = sen höst eller tidig vår.
Och äppelträdet kan du beskära under JAS som Fenja säger men du bör ha en plan för beskärningen, vad är det du vill åstadkomma med beskärningen? Äppelträd måste ju inte beskäras varje år så frågan är ju varför det är så bråttom att beskära man brukar ju ha fullt upp med att göra annat när man flyttar.
hörnbjörn
26-07-2007, 20:01
Tack för era svar.
Har dock inget bråttom med något. Förre ägaren sa att han inte hade beskurit äppelträdet på många,många år, så jag tänkte att
det kanske skulle vara bra att göra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.