Full version: plommon
inger1
Hej på er alla som fortfarande är kvar vid en datorn.
Fick ett utskick från Bakker igår där dom säljer ett plommon vid namn "Jumbo". Prunus domestica. Min man är så sugen att köpa ett men jag bad honom att besinna sig innan vi fått lite kött på benen. Det finns säkert någon som har erfarenhet av trädet. Berätta snäll du.
Vi bor i Askersund, alltså zon 4
Mvh om en fortsatt skön sommar.
Åsa, mälardalen zon 2
Bakker är inte en firma att rekommendera ni kan hitta plommonträd hos andra mer seriösa firmor(gör en sökning här på forumet med Bakker det är inte så mycket positivt man hittar om dem, man hittar inte så mycket positivt om dem på AoT:s forum heller). I zon 4 bör ni ha en sort som garanterat klarar svenskt klimat eftersom det är på gränsen för vart man kan odla plommon och Bakkers produkter är alltför ofta av tveksam härdighet (kanske därför de sällan sätter ut härdighetsuppgifter i katalogen få skulle köpa om de viste att växten var tveksamt härdig, Bakker har haft fruktträd i katalogen som inte ens överlever Skånes klimat) + bilderna i katalogen är väldigt redigerade så man kan inte lita på bilder etc..
inger1
Tack Åsa, det var det jag misstänkte.
lokatten98
Hej Inger.
Jag sökte själv på Jumbo Plommonträdet idag pga av att min pappa i Stockholm har ett sådant träd, som han fått av mig. Jag köpte det från Bakker och de 5 första åren växte det bra då jag hade det på en kolonilott här i Linköping. Sedan flyttade vi till en villa och tog med oss trädet på ca 2,5 meter högt. Det växte inte så mycket eftersom det var dax för flytt igen och då till Stockholm. Nu är det mer än 13 år gammalt, åtminstone 3,5 meter högt och ett fint träd. För första gången så bär det ordentligt med frukt också.
Tydligen så pollinerar det sig själv eftersom hans andra plommonträd inte bär någon frukt, inte äppelträden eller päronträden heller detta året.
Jag smakade på ett plommon förra året och det verkade inte riktigt vara mogen, så en lång o bra sommar/höst behövs för att det skall bli något, passar antagligen inte på våra breddgrader egentligen. Jag skulle inte rekommendera detta träd för vårt klimat, det har tagit alldeles för lång tid att få något från det.
Hoppas smaken kan överraska oss.
Har för mig Bakker lovade skörd inom 5 år...

mvh Robert
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon