stella08
Hej!

Jag undrar:

när man rotar sticklingar (jag menar blommande krukväxter) i vatten ska man låta snittet torka först, eller gäller det bara suckulenter?

Är der ok att ha flera sticklingar av samma växt i samma glas?

Måste man byta vatten då och då?
Margith
De få gånger jag rotar i vatten torkar jag inte sticklingarna först, men jag vet andra som gör det. Så det är nog hugget som stucket tongue.gif
Visst kan du ha flera sticklingar i samma glas, det behöver inte vara samma sorts sticklingar heller. Kolla bara att inte rötterna tjorvar ihop sig med varandra så att det blir svårt att sära på dem (om du nu vill det).
Blir vattnet grumligt, byt det. Hur ofta och hur många gånger beror, dels på hur lång tid det tar för sticklingarna att rota sig, dels på hur varmt och soligt du har dem.
stella08
Är det bättre att ha dem varmt och soligt? Jag har att välja mellan norr- och söderfönster.
MariaS
Alla sticklingar - vare sig de står i jord eller vatten - ska stå ljust, ej solljus = norrfönster bäst. Inte heller för varmt. Över 20 grader tenderar de att ruttna. BAkterietillväxterna frodas i de temperaturerna
aizza
hur lång tid ska det ta för en stickling att få rötter? (en till dum frånga) blush.gif
Ciczi
CITAT (aizza @ 28-07-2007, 16:36) *
hur lång tid ska det ta för en stickling att få rötter? (en till dum frånga) blush.gif

Ingen fråga är för dum för att ställas. smile.gif

Mycket olika! Det beror helt och hållet på vad man ska rota. I vatten tar örtsticklingar (basilika, mynta och dyl) en vecka eller två för att sätta rötter. Hibiskusar i vatten tar ganska många veckor på sig för att rota. Just hibiskusar tar även lång tid när man rotar direkt i jord eller torvbrikett. Sedan beror det på ljusförhållanden och även på om den får värme eller inte.

Kom bara ihåg att se till att sticklingarna når sitt vatten hela tiden när du rotar i vatten. Börjar det torka är det nästan kört. Sticklingar har svårt att hålla balansen som en vuxen planta klarar utmärkt så man måste hela tiden se till att de inte torkar ut.

lycka till

Ciczi
Jan Lindgren
Hej!
Det är inte säkert att det går att rota sticklingar i ditt vatten. I vårt vatten är det helt omöjligt. Jag tror att det beror på att det finns organiska ämnen i vattnet som förbrukar syret. För att en växt ska bilda rötter behövs syre. Tar syret slut i vattnet så bildas inga rötter. Jag tycker det är enklare att rota växter i en blandning av perlit och torv. Proportionerna mellan perlit och torv varierar jag beroende på vilken växt det är men oftast använder jag lika volymdelar. Sätt sticklingen i den fuktiga blandningen och sätt en plastpåse över alltihop eller använd ett akvarium som du sätter krukan i. Du kan sätta akvariet var som helst och använda ett lysrör som belysning. Lämlig ljustid är 12-16 timmar per dygn. Ha inte vatten i akvariet om du inte förökar vatten- eller sumpväxter.
Svårrotade växter som många rhododendron går inte att rota i vatten.
MVH
Jan Lindgren
kerstin z5-6
Håller med -såjord med perlit går också bra ,om man har växthus ,rotar sig många sorter lätt därinne- där luftfuktigheten är hög
aizza
Men det händer verkligen inget.
blir galen här hemma, har några passiflorasticklingar, dels några som jag köpt på tradera, dels några som jag tagit från plantos,.
Jag har stuckit ner de i vatten och nu 4 veckor senare fortfarande - nada dunno.gif
Ett av mina skott har jag planterat direkt ner i en kruka, med en plastpåse över, hoppas att något händer med den iallafall (om nu inte katten hinner leka sönder den dvs).
Jaja, jag kanske har för lite tålamod, vad vet jag?, det är ju mina första sticklingar, så lite övervänt är jag tongue.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Man måste ha mycket tålamod, en del sticklingar kan ta många månader och en del kanske uppåt ett år på sig innan de rotat sig medans andra kan skicka ut rötter efter bara några dagar, det är mycket olika mellan olika växter.

Ofta kan man skynda på rotningen något genom att ställa krukan med undervärme, för bästa resultat ska ju en stickling ha varma fötter och kallare huvud.
clivia
Du kan ha flera sticklingar av samma växt tillsammans i vatten och ja, du måste byta vatten då och då. I början måste du kontrolera sticklingarna om de inte ruttnar. Man ska inte låta snittet torka, det gäller bara succulenter. Vad gäller passifloror rotar de sig lät i vatten, det gör också Vanilla planifolia eller Ananas comosus och säkert många andra men det är sant det finns svårrotande växter också. Passiflora kan till och med blomma i vatten.

Här är några bilder på rotade växter i vatten:

Ananas rosett rotad i vatten:
[attachment=6709:ananas_r...i_vatten.jpg]

Passiflora Empress Eugenie 3månader gamla rötter på sticklingarna
[attachment=6710:3månader..._Eugenie.jpg]

2månader gammal blommande stickling av P. Empress Eugenie
[attachment=6711:Filip_a_...jul_2007.jpg]

Vanilla planifolia rötter efter 3månader i vatten:
[attachment=6712:Vanilla_...cklingar.jpg]

MVH/clivia
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon