Jag har sått frö från Julros-garanterat färska från vårens blommning.
Sådde dem i sandblandad jord. Krukan står utomhus och jorden har inte
torkat. Inget tycks hända, inte ett endaste litet grönt har tittat upp.
Vad är det som inte stämmer. Skall sådden stratificeras, eller är jag allt för otålig. Hur lång är groningstiden. Frågor frågor och åter frågor.
Jag har under några år frösått julros med köpta frön, utan att lyckas. Denna gång hade jag, med färskt frö, hoppas att lyckas.
Ja de bör köldbehandlas, se
Seed Germination Database sök på "Helleborus" , så ser du att de bör köldbehandlas. Sedan behöver man nog inte så dem i "John Innes seed compost", vad nu det kan vara för något? Om man köper frö så borde ju de också ge instruktioner hur fröna skall behandlas.
CITAT (KURT @ 07-07-2003, 11:03)
Ja de bör köldbehandlas, se
Seed Germination Database sök på "Helleborus" , så ser du att de bör köldbehandlas. Sedan behöver man nog inte så dem i "John Innes seed compost", vad nu det kan vara för något? Om man köper frö så borde ju de också ge instruktioner hur fröna skall behandlas.
Tack Kurt. Det blir ut med en flaska vitt och in med en julros. Nytta och nöje.
kerstin z5-6
08-07-2003, 16:28
Mina julrosfrö sådde jag vid den här tiden i fjol, de grodde i kallbänk och i växthus under våren -är nu fina plantor .Du har bara lite bråttom -Ställ krukorna ute på skuggig plats ,vattna vb , sätt ner med kruka och allt i bänk om du inte har växthus att gräva ner krukan i .