Hej
Fann två träd under en promenad i skogen med körsbärsstora stenfrukter.
Hoppas nu på hjälp med att få veta vad det är för frukter. Bifogar bilder
Åsa, mälardalen zon 2
26-07-2007, 22:36
Jag tycker det ser ut som körsbär jag, här vet jag flera ställen i skogen där det växer körsbär av okänd sort (främst sötkörsbär här) det är nog fåglarna som sått dem.
lilla mamma
26-07-2007, 22:39
Biggarå
Så där ser dom ut frukterna som jag frågat om i en annan tråd och som växte vilt i Gävle. Men jag tror inte det är bigarrå för åtminstone dom frukter jag fann hade en kärna som såg ut som en plommonkärna. Det var lite svårt att se på dom här bilderna men jag tycker kanske den här kärnan ser liknande ut. Dom hade också ett kött som var lite fastare liksom i koncistensen, mer åt plommonhållet.
/Åsa
Åsa, mälardalen zon 2
27-07-2007, 08:39
CITAT (Gåsis @ 27-07-2007, 09:28)

Så där ser dom ut frukterna som jag frågat om i en annan tråd och som växte vilt i Gävle. Men jag tror inte det är bigarrå för åtminstone dom frukter jag fann hade en kärna som såg ut som en plommonkärna. Det var lite svårt att se på dom här bilderna men jag tycker kanske den här kärnan ser liknande ut. Dom hade också ett kött som var lite fastare liksom i koncistensen, mer åt plommonhållet.
/Åsa
Det du såg i Gävle kanske var körsbärsplommon?? Körsbärsplommon kan vara både röda och gula och är mindre än vanliga plommon. Arten används ofta som grundstam till plommon men det finns körsbärsplommon att köpa det finns även som E-planta men man brukar behöva fler än en planta för att få frukt.
Hannele
27-07-2007, 17:05
Körsbärsplommon är de, när de är mogna och söta, kan du göra god paj av dem:
[attachment=5545:3091LichiuCuPrune.JPG]
Christer i Falköping
27-07-2007, 20:01
Hannele, om jag skickar dig ett frankerat kuvert kan inte du skicka lite kärnor till mig då?
Vänligen Christer i Falköping (och Tråvad).
Hannele
27-07-2007, 22:56
Det skulle jag kunna, men titta först omkring dej i parkerna, dagis, skolgårdar,
ganska vanlig i allmänna planteringar.
(Plommonen i bilden har min kompis plockat vid hyreshus, parker..)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.