Full version: Måbär
Nina K
Hej!

Jag har planterat några vilda måbär i kanten av en sluttning. De tar sig fint och jag har börjat beskära dem för att få dem buskigare. Det verkar fungera...

Nu funderar jag på att sätta några buskar till och göra en häck av det hela. Tänkte köpa plantor från plantskolan eftersom jag inte orkar springa omkring i skogen och leta plantor som låter sig grävas upp (utbredda konstiga rötter har de i skogen smile.gif) Frågan är om dessa plantor kommer att skilja sig mycket från de jag har? Vad skiljer egentligen de odlade sorterna från vilda måbär? Det finns en del måbärshäckar i området och jag kan se att de i alla fall har samma bladform/färg, men är växtsättet kanske annorlunda?

KURT
Jag har inte sett någon skilnad på olika måbär. Men annars så kan du ju ta sticklingar eller avläggare från de plantor som du redan har. Måbär är mycket enkelt att föröka.
RibesRubusVitis
Om plantorna ta sig så fint att du kan börja beskära, och du inte har så rasande bråttom, kan du väl göra sticklingar av allt det bortklippta. Bara tryck ner dem i marken där du vill ha häcken och vattna rejält, så är du säker på att det blir exakt samma sort.
Leia
CITAT (RibesRubusVitis @ 27-07-2007, 10:56) *
Om plantorna ta sig så fint att du kan börja beskära, och du inte har så rasande bråttom, kan du väl göra sticklingar av allt det bortklippta. Bara tryck ner dem i marken där du vill ha häcken och vattna rejält, så är du säker på att det blir exakt samma sort.

Hur pass kraftiga sticklingar bör det vara för att man ska kunna trycka ned dem i backen? Jag menar det lär väll inte gå att göra så med örtartade sticklingar utan då handlar det om kraftigare "pinnar"? eller?
Nina K
Sticklingar...det tänkte jag inte ens på duh.gif
Tar det mycket längre tid?
RibesRubusVitis
Själv har jag aldrig haft måbär (dom smakar ju inget vidare), men andra forumister säger att dom är minst lika lätta att föröka som släktingen vinbär. Här i Lund finns massor av måbärshäckar som ofta når 3 meters höjd på nolltid.
När jag klipper mina vinbär i zon 1 på vintern, brukar det inte vara någon tjäle att tala om. Kvistar tjocka som blyertspennor glider lätt ner i skånsk lera, och de flesta slår rot utan problem. Sen dröjer det förstås några år innan de når rejäl höjd, men där borde måbär vara snabbare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon