CITAT (gunvor @ 01-08-2007, 08:04)

en av mina valpköpare tränade kantarellsök förra året i "min" skog - dom kommer hit i dag för att testa. Tiken fattade snabbt vad det handlade om men jag tyckte det verkade väldigt omständigt - först gick jag o talade om var jag såg svamparna - sedan "sök svamp" - när hon hittade så var det "sitt" "klickerklick" o godis. För många olika moment tycker jag som aldrig på allvar försökt få någon hund att hitta - men det är alltid en eller två som får följa med och om det är mycket kantareller så binder jag dom vid ett träd för att rädda svamparna från nertrampning!
Har man så många olika moment när man går på svampkurs???
Ja det är så man tränar. I början måste man ju veta att det finns någon svamp att hitta, varför man måste förstt kolla efter dem. Att hundens ska sätta sig ner är för att "markera" att den hittat dem. Man kan lära dem att markera genom skall istället om man vill.
När hunden väl kan, då kan man ju be den söka även där det inte finns svamp och om/när den hittar ska den då göra sin markering.
Inte alls omständigt.
MEN om man går ut och letar svamp där man inte vet om det finns, så är det i vart fall i början, samt även när hunden är van då och då, bra om man har en "reservsvamp" med sig ut, som man kan låta hunden hitta om skogen är helt svamplös. Annars är risken att hunden tröttnar, om den jobbar och jobbar men aldrig får resultat.
Helén
CITAT (uno @ 28-07-2007, 04:48)

Sigge är en Dansk-Svensk gårdshund som snart är 11 månader. Jag passar på att tacka för svaren och dess tips.
Det där att inte ens vid plockningen röra svampen med handen har jag inte tänkt på.
Sigge har börjat markera när jag i trädgården lägger ut färsksvamp. Nästa träning blir med orörd söndersmulad svamp i trädgården för att sedan även tränas i skogen. Vem vet, kanske Sigge om ett år är en duktig kantarellhund som då även har fått träna på Karl-Johan.
När man går i skogen så kan det vara bra om man hemifrån tagit med en träningskantarell. Få rman syn på kantareller, så kan man börja med att kasta ut träningskantarellen lite ifrån och låta hunden hitta den, och SEN gå på de "vilda" svamparna.
Då har hunden liksom väcks upp för vad den ska göra, samt fått in doften lite i nosen.
Lite kuriosa. Jag övade själv hemma i trädgården häromdagen, med svamp vi hittat ute. Bakom vårt gästhus är lite träd, moss och gräs och jag kasta ut några svampar där. Han hittade först två men sen markera han på ett ställe där jag var säker på at tjag inte kastat någon svamp. Gick dit och kollade, och där står ett hel gäng med stora blekgula kantareller under gräset, nästan osynliga.
En liten bit ifrån, hitta han sen ytterligare ett gäng kantareller. Så jag gick ut i trädgården med 3 träningssvampar och kom in med en hel liter kantareller!
Jag hade aldrig hittat dem där, för jag hade inte kommit på tanken att ens kolla.
Helén