Nu har jag fått lite mögel på tomaterna i växthuset. Ett vädringsfönster står öppet för jämnan och jag har satt i gång flälten så att den går dygnet runt. Jag hoppas verkligen att fläkten hjälper till och minskar mögelproblemet.
Åsa, mälardalen zon 2
27-07-2007, 08:01
Gråmögel antar jag då brukar det hjälpa att vädra + använda fläkt om man har en sån ev. kan man även behöva ha dörren öppen ibland för att få ut fuktig luft, + man bör ta bort allt visset eller skadat på tomaterna, är det tätt mellan tomatplantorna kan man behöva ta bort lite blad för att det ska torka upp mellan dem + man kan försöka hålla ytan på jorden åt det torrare hållet och när man vattnar gör man det helst tidigt på dagen så det mesta har torkat upp till kvällen.
Skulle någon tomatstam bli skadad av gråmögel kan man stoppa angreppen genom att smeta jord på det angripna stället.
Lady Hamilton
27-07-2007, 11:54
Jag har myggnät monterat för dörren när den är öppen. Eftersom det finns en "list" uppe på dörrens glidskena så "lägger" jag ett plaströr (fyllt med sand) där som jag fäst "nätet" i och i nederkant ligger en bräda som håller det hela sträckt. = inga katter eller fåglar kommer in Men LUFT!