uno
Nu måste jag ta bort ett 7årigt lågväxande Aromaäppleträd. 2.5 m högt 2m brett.

Tror ni att det är idé att plantera om det på annan plats, eller är det bäst att slänga det gamla och att plantera nytt?

Om det är idé med omplantering. Är det några speciella knep jag skall ta hänsyn till?
Erika zon 4
Trodde Cilla skulle svara eftersom hon är duktig på sånt här... wub.gif

Du verkar vilja ha snabbt svar så jag svarar det jag har fått höra:
Upp till trädet är ca åtta år går det bra att flytta. Beror väl kanske på storleken och så...
Skulle tro att det går bra med ditt träd. Det gäller väl att få med så mycket rötter som möjligt och att skära av de som går sönder med fina snitt. Tänk på att rotsystemet är lika stort som kronan ungefär. Och att göra en stor grop åt den att växa i. Och att komma ihåg att vattna rikligt under de första åren.
Jag flyttade ett lite mindre träd för nåt år sen och det har gått jättebra.

Det går ju alltid att prova, funkar det inte får du väl köpa ett nytt. smile.gif
Ingrid på Västkusten
Hej Du smickrare *skratt*
Är Du bra på att gräva?
Erika har gett bra svar redan, jag undrar, måste Du flytta det just nu? Alltid bättre på hösten, vi är ju i Juli som ju är i mitt tycke den besvärligaste månaden när det gäller flytt och nyplantering då man måste vara så noga med vattning och växten stressas så lätt. Själv har jag en del som måste flyttas bl a en gingko, men jag tänker försöka hålla mig till höst. Men måste Du nu så måste Du - jag hade faktiskt startat md att gräva UTANFÖR kronans bredd, åsså hade jag startat med att 'sticka' av alla rötter runtikring i en cirkel, (detta hade jag gjort för en månad sedan om jag skall va ärlig) åsså sedan är det GRÄV försiktig som gäller. Du vet ju själv lit ehur djup jord Du har...och vad Du kan förvänta Dig i arbetsinsats. Tänkte så här - Du måste ju ändå ha upp trädet så lika bra att göra det ordentligt :-)

Nya gropen må vara större och försök plantera trädet i en liten kulle - upphöjt i mitten och på samma djup som innan, jag hade tagit bort grässvålen runt trädet allt under kronan), och satt markväv å bark(elelr annat), det är väldans viktigt att trädet får all vatten nu - varje kväll minst en stor kanna vatten, även om det regnar fint, det måste regna ganska mkt för att det skall komma tillräcklig mängd. Åker Du bort - sätt timer på bevattningen.

Om det går åt pipan kan jag rekommendera Särö plantskola. jag var där i helgen, de har Röd Aroma(Amorosa) på två olika sorters svagväxande grundstam förutom det vanliga A2. Bara det är att applådera :-)

Lycka till hälsar ingrid
Cilla
Faktiskt finns ingen gräns för hur gamla träd man kan flytta, men ju äldre de är desto mer maskinhjälp behöver man. I Malmö flyttade några trädkollegor två enorma plataner (Gustav Adolfs torg) - men då hade de bra maskinhjälp också.

Säkrast sätt att flytta träd är att göra rotbeskärning augusti-september som Ingrid beskriver. Vass spade som man sticker ned 30-40 cm rätt ned i marken strax utanför trädkronan i en cirkel. På våren flyttar man sedan trädet. Ju större rotvolym man får med desto bättre.

Kan man inte rotbeskära sensommaren innan - flytta trädet i höst när trädet gått i vila.

Det är de tunna, hårstråliknande rötterna trädet tar upp näring med, tag därför med så mycket orörd jord i rotklumpen som möjligt. De grova rötterna kan ersättas med stöd innan nya återbildas. När man kapar grövre rötter (på ett ungt träd som ditt är grov rot de som är mer än 1 cm diameter) med spaden - efterbeskär med vass sekatör så slipper du rotröta. Från dessa ställen återbildas förs näringsupptagade finrötter, sedan grövre rötter som stagar trädet.

Gör en bred grop på nya stället, det är viktigare än djupet. Gräv så brett som kronan är bred, fyll med befintligt jord, kompost och annat som gör att jorden inte kompakteras alltför snabbt. Vattna första tiden efter flytt. Du kan fylla nya planteringsgropen med vatten helt och låta det sjunka undan så har du våt växtbädd en längre tid. Samtidigt ka du se om stället är väldränerat nog - det ska ta mindre än en timme för vattnet att sjunka undan. I annat fall behövs dränering av stället.

Sätt ned påle och staga trädet första växtsäsongen på nya stället. Trädstöd är till för stöd för rötterna, inte för kronan som många kanske tror. Stödet ska därför fästas lägre än 1/2 nedanför stammen och det ska tas bort när rötterna fått fäste. Ser man genom att sakta vicka på trädet - rör sig inte marken ska inte trädet ha stöttepåle längre.

Praktiskt är att flytta träd på pressenning. På så sätt kan man välta det och få med stor rotyta.

Se till att plantera på kulle så att trädet så småningom inte kommer för djupt under marken. Jag har skrivit en del om detta från www.juniper.se/tradvard under länkar med plantering.
Jan af Lisö
Jag har en följdfråga, det finns kanske någon som vet: Hur djupa rötter har fruktträd när de är ca 3 - 5 år gamla och drygt 3 meter höga. Jag skall flytta ett körsbärsträd (Sam) till hösten och undrar hur djup/hög rotklumpen bör vara ??
Cilla
Pålroten, den rot som i stort sett alla trädslag utvecklar sina första år, kan vara 2 och 3 meter djup på ditt äppelträd Jan. Men du behöver inte ta med hela den - de rötter trädet bildar på 5-40 cm djup är de som de tar upp mest näring med och det är dessa du ska ta med. Om eller när du kapar pålroten/rötterna - renskär så att snitten blir skarpa innan du sätter ned trädet igen.

Stötta trädet med påle.

I sammanhanget kan sägas att man ofta tror att förankrande rötter är grövre än de är. Jag har sett många stora träd med 2-4 cm rötter. Dessa har dragkraft på flera ton lärde jag mig i början av rotstudierna. Fantastiskt!
Garibaldi
Hej, Vi har skogs- hagmark runt vår gård där det finns ett "stort" antal frukt och bärträd. De flesta står anknytning till något större träd, eller i skogsområde där det ej kommer att få möjlighet att växa

Jag skulle vilja flytta på ett antal av dessa träd som är 1-2 meter höga till ställen där de kan få möjlighet att växa till sig.
Eftersom sort/kvalite etc är okänt så flyttas de inte in i trädgården men placeras så att vi på sikt iaf kan njuta av vårblomningen.

Några frågor.

- Går det att flytta på träden nu?

- Bredare grop bättre djup, men hur stora djup krävs trots allt?
(Vi har ev en stenhäll delvis längs vägen som träden når efter 60cm)

- Gödsling?

Tack på förhand
Lars
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon