Plötsligt ser vår japanska dvärgpil ut att ha dött! Alla de vackra bladen är bruna och torra, har det med det myckna regnandet att göra? Eller???
Hälsn Evvy
Jag kan bara svara efter egna erfarenheter och jag tror inte att det har med för mycket regnande att göra. Den är som vilken annan Pil som helst och vill således ha mycket vatten. Vi har haft vår Japanska Pil i fem år i år och den gillar att få mycket vatten, samt lite näring ibland.
eugenia
28-07-2007, 10:58
Min har också dött. Jag tror att dessa små träd har väldigt små rotsystem som är känsliga små saker. Förra sommaren var ju väldigt torr och varm. Jag glömde att vattna mitt träd, det hade ju stått där över ett år så jag trodde att det skulle klara sig bra. I slutet av sommaren hade det några döda grenar. Sedan kom vintern som var extremt varm dvs barvinter med omväxlande kallt och varmt. I maj ville pilen inte vara med längre. Köper jag nya ska jag vårda dem lite bättre: vattna vid torka och täcka dem med löv vintertid så kanske det lyckas bättre. Det stod i någon bok att japansk dvärgpil lätt dör tyvärr. Någon på forumet vet kanske hur man planterar och sköter dem på ett optimalt sätt. Jag saknar den mycket.
Åsa, mälardalen zon 2
28-07-2007, 18:58
Rotsystemet lär vara bra det är väl vanlig sälg eller någon vanligare pilsort som de är ympade på och de har ju inga dåliga rotsystem. Det som väl är problemet är att den ädla sorten bara är härdig till runt zon 1 + jag har hört från folk i branschen att ympning på den typen av stam som man använder för att snabbt få en salufärdig planta med hyfsad härdighet i söder kanske inte ger en speciellt långlivad planta.
Blondie
08-08-2007, 09:12
Hej
Var inte så snabba med att dödförklara dvärgpilen. Vår lille stackare har inte bara överlevt x antal uttorkningar, där så gott som alla bladen blev bruna i topparna och hälften ramlade av, utan även en attack av något djur som skalade bort barken på 4/5 av stammen. Två gånger har jag bestämt mig för att gräva upp den till våren och varje gång har den överaskat med nya fina blad och nya fina grenar. Dvärgpilen är segare än vad man tror, så ge inte upp hoppet!
Blondie
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.