HelénE
Hej!

Min rosenvial har massvis med fröbaljor. Jag har kompisar som vill ha, samt så har jag tänkt plantera själv vid ett staket.

Men frågan är, när ska man sätta dem. Nu eller på våren? Och ska man sätta dem inne först och sen plantera ut, eller kan man plantera direkt ute?

Helén
Fenja
Jag brukar dra upp dem på våren och sätta ut när risken för frost är över. Så får de en lång period på sig att växa innan de ska gå i vintervila.
Mvh
Fenja
HelénE
OK tack för hjälpen. Då tar jag in fröbaljorna och spar till i vår.

Helén
Mollis
CITAT (HelénE @ 27-07-2007, 10:39) *
Hej!

Min rosenvial har massvis med fröbaljor. Jag har kompisar som vill ha, samt så har jag tänkt plantera själv vid ett staket.

Men frågan är, när ska man sätta dem. Nu eller på våren? Och ska man sätta dem inne först och sen plantera ut, eller kan man plantera direkt ute?

Helén

Jag satte mina frön direkt på växtplatsen, nångång på sommaren kommer inte ihåg när riktigt och året efter kom det fina blommor. Dom klättrar bland kaprifol och klematis, ganska trevligt...

//Mollis
buffy
Jag har flera gånger sått rosenvial på sensommaren och övervintrat plantorna ute, i småkrukor nedgrävda i jorden. De blommar ju inte förrän året efter sådd, det är roligt att plantera ut dem på våren och veta att de skall blomma samma sommar!
HelénE
CITAT (Mollis @ 27-07-2007, 13:08) *
Jag satte mina frön direkt på växtplatsen, nångång på sommaren kommer inte ihåg när riktigt och året efter kom det fina blommor. Dom klättrar bland kaprifol och klematis, ganska trevligt...

//Mollis

OK, det är en stor gammal rosenvial så det blir mycket fröbaljor, så då kan jag pröva både med att så dem nu direkt på plats och spara frön inne till i vår.

Sjävla plantan där den står nu ska jag också flytta, den har en gång växt på en spalje vid husväggen men spaljen är kaputt senlänge och blomman har desutom krypit utåt från huset, så nu ligger den helt enkelt över en stor bit av gräsmattan. Har tänkt mig att den ska flytta till vårt staket istället, samt till en av mina kompisars trädgård.

Helén

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon