annelito
27-07-2007, 10:23
Vid sommarhuset har vi en kaprifol som är ca 2½ meter hög och växer mot en spaljé. Ska man beskära en kaprifol? Hur ofta? När? Hur? Klippa ner den ända ner eller? Eller ska man bara låta den vara? Kommer den att tappa sina gröna blad så småningom eller har den blad året om? Jag är helt novis på området så där av mina frågor...
Jag har faktiskt ingen aning hur man "ska" göra, men med några års mellanrum klipper jag ned mina kaprifoler helt och låter dem växa om. Tydligen blir det till att göra det i år mot min vilja för i går såg jag att min busiga unghund redan hade påbörjat jobbet. Han låg så fint och oskyldigt bredvid kaprifolen en stor del av dagen (bara det att han var stilla på en plats så länge borde ha gjort att jag hade "börjat ana ugglor i mossen") På kvällen såg jag att han bitit av flera tjocka grnar längs ned på kaprifolen...
Min uppfattning är att man kan göra vad man vill och hur som hleöst med kaprifoler. Jag har fyra stycken och klipper ner dem när jag känner för det, ibland på våren, ibland på hösten. Jag kapar dem när de ser för risiga ut och då växer de ut i gen. enda haken är att de inte blommar på sina nya skott, så om man vill kan man klippa ner hälften av grenarna och spara hälften när man föryngrar.
Efter blomning brukar min stora kaprifol börja se risig ut med gulnande blad samtidigt som bären kommer. Inte så snyggt, så jag har ett gullris framför som växer upp i lagom tid och döljer lite.
annelito
09-02-2008, 19:18
Idag har jag varit ute vid sommarhuset och tittat till det. Fotade kaprifolen och undrar nu om någon som ser direkt:
1. Kan jag skära av allt rakt av ända nerifrån? Lämna några cm som sticker upp bara?
2. Eller ska jag INTE klippa alls och låta stå kvar som vanligt?
Det är nämligen så:
Förra sommaren när jag fick huset så växte denna kaprifol ståtligt och fint. Den har inte skötts säkert under 2 1/2 år eftersom huset stått tomt.
Men är det någon fara med att klippa ner allt nu? Är det för sent? Kommer den att växa snabbt upp igen och blomma i år?
Jag vill ju helst få bort den trasiga och fula spaljén och då är det nog lättast att få bort den genom att klippa ner hela kaprifolen...?!
Lägger med dagsfärska bilder på det hela.
[attachment=13135:kaprifol1.jpg]
[attachment=13136:kaprifol2.jpg]
Krolliljan
09-02-2008, 19:37
Är det en kaprifol eller en vildkaprifol?
annelito
09-02-2008, 19:51
CITAT (Krolliljan @ 09-02-2008, 19:37)

Är det en kaprifol eller en vildkaprifol?
Åh om jag visste...vill du se hur den ser ut när den blommar? Ser du på en sån vilken sort det är?
Krolliljan
09-02-2008, 21:38
CITAT (annelito @ 09-02-2008, 19:51)

Åh om jag visste...vill du se hur den ser ut när den blommar? Ser du på en sån vilken sort det är?
Javisst. Har du en bild?
annelito
09-02-2008, 22:07
Här kommer några...hoppas det går att se...
[attachment=13144:kaprifol3.jpg]
[attachment=13145:kaprifol4.jpg]
Aqvakul
09-02-2008, 22:53
CITAT (annelito @ 09-02-2008, 22:07)

Här kommer några...hoppas det går att se...
[attachment=13144:kaprifol3.jpg]
[attachment=13145:kaprifol4.jpg]
Det är svårt att se på bilderna vad det är för sort. Skulle gissa på "äkta" kaprifol eller möjligen "svensk" kaprifol. det är knappast någon mer förädlad variant. Mitt råd är att beskära några decimeter från marken, eventuellet kan du lämna nägra skott lite längre. Blomningeni år kan bli begränsad, men det har du igen till nästa år, Plantera gärna något trevligt framför, som föreslogs tidigare här i tråden. Lycka till med din kaprifol, en trevlig växt på många sätt.
Krolliljan
10-02-2008, 08:04
Klipper du ner den nu så mister du blommningen detta året.
Du kan ju också vänta med att klippa ner den till efter den har blommat och eftersom den blommar på fjolårsskotten kanske, kanske du får en och annan blomma redan nästa år då.
Jag hade nog inte klippt ner den helt. Kanske du kan spara en och annan gren lite längre och sen klippa de andra ca några 20 cm och några 30 cm.
spaljé.Hej
Jag tycker att du kan borta allt som är torrt och visset kan utan vidare tas bort. Sedan kan ni klippa det som är i spaljé., i första hand gallrar ni äldre grenar nu, men under Jas period (efter blomning) kan du klippa rejält äldre grenar om du gör det nu risken står att ska inte få blommor det här året.
Obs: försöka spara unga grenar.
Lycka Till, H: Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.