Berith
Den här skogsödlan satt (hängde!) på husgrunden igår. Tyckte det var en underlig form på den, men antar att den är dräktig.

Ur en naturbok: "Skogsödlan behåller äggen inuti kroppen tills den tunna ägghinnan brister och kan på så vis sägas föda levande ungar. Antalet ungar i en kull kan vara upp till 10-12 stycken och dom är drygt 4 cm långa."

Lars-Olof Arvids
Ja, den ser väldigt rund ut! ohmy.gif Men till det bidrar nog också att svansen är så liten och smal. Troligen har ödlan blivit av med svansen efter att ha blivit angripen av något rovdjur. Då kan de tappa sin sprattlande svans och hoppas att angriparen blir mer intresserad av svansen än av ödlan. Sedan växer en ny svans fram, men den blir aldrig riktigt så stor som den gamla.

Olle
amaira
Hon ser högdräktig ut. Vilket roligt foto, det var inte illa att få se.

Tappar svansen? Ja, kanske det, men brukar man då inte tydligt se var själva brottet är och den nya växt ut? Har i alla fall jag sett, och på den här ser jag inget sådant. Kanske ser svansen så tanig ut, just för att hon är så himla tjock?
Berith
Ja nu när ni säger det så sitter ju faktiskt svansen lite snett. Det ser ut som om den utgår från den högra ljusa halvan av kroppen. Men skulle hon kunnat bli av med hela svansen utan att ha "förblött" tro...?
Gossen Ruda
När jag ser ödlan kommer jag osökt att tänka på nyhetsreportern Cicci på Västnytt. rolleyes.gif Undrar när hon skall kläcka? Fast nån ödla är hon inte, ingen skräcködla iaf.
Berith
whist.gif Och inte har hon väl nåt vetenskapligt namn heller...
Gossen Ruda
CITAT (Berith @ 30-07-2007, 09:44) *
whist.gif Och inte har hon väl nåt vetenskapligt namn heller...

Homo sapiens forma hallströmia. smile.gif
Berith
tummenupp.gif Ja det var ju tjusigt!
Berith
Såg en skogsödla nyss där ute, med två små ungar. Kan ju vara hon!

Och så hade dom med sej en ynklig mager krake - det var säkert fadern. 000.gif
Limeblossom
Men vilken fin bild, roligt att få se. Jag hade två vuxna ödlor (vet ej vilken sort) och en drös med ungar i en rabatt för två år sedan. Håller paret ihop eller var det två honor med ungar? Tar mamman hand om dom? Jag vet inget om ödlor.....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon