Bettson
Igår när jag skulle skjutsa min son till arbetet så blev det på en nanosekund tvärstopp på E18. Alltid blir jag förskräkckt över att det tar stopp så fort i en bilkö och med så liten förvarning trots att man håller både avstånd och hastighetbegränsningar.

Lika livrädd blir jag varje gång att bli påkörd bakifrån eftersom jag vet hur små marginalerna är.

Det hade hänt en trafikolycka med ett antal motorcyklister och första ambulansen hade kommit. Vägen är växelvis trefilig och dubbelfilen var lyckligtvis på den sidan olyckan hade skett så att det inte blev totalblockerat för räddningsfordon. Vänsterfilen körde i snigelfart förbi olyckplatsen.

Döm om min förvåning när det stannar en bil på motortrafikledens motsatta sida där trafiken fortfarande susade förbi i 110 km / h.
Föraren kliver ur bilen går ut på vägen och tar ett kort.

Fullkomligt hjärnsläpp var min kommentar. Han riskerade inte bara sig själv utan även andra genom att stanna. Tänk om än bil snurrat in i vajerräcket snurra runt och skadat alla de personer som var på olyckplatsen.

En timme senare så upptäcker jag bilden på VLT´s hemsida. Det var en läsarbild, där tidningen belönar bästa bild med 1000 kr.

Idag ringer jag chefsredaktören för att tala om hur bilden var tagen. Dessutom delgav jag chefsredaktören min åsikt om att man inte bör betala för en bild som är tagen på ett sådant sätt att man utsätter andra personer för fara samt att man begår lagbrott för att kunna ta bilden.

Dessutom så tyckte jag att man skulle skriva i förutsättningarna för att betala för en läsarbild att man inte för att kunna ta den får utsätta andra för fara, begå trafikbrott eller andra brott.

Enligt min mening så är inte en bildbeläning på 1000 kr värt att riskera människoliv för.

Tyvärr blev jag ganska kallsinnigt bemött a redaktören men de skulle diskutera saken sa han. Och de kunde ju inte veta om jag talade sanning. Faktiskt så talar bilden för sig själv.

Ni kan själva se på VLT.se att vägen är dubbelfilig på olyckplatsen. När trafiken förflöt obehindat på andra sidan(enfiligt) i 100 km så kan man knappast ta en sådan bild utan att stanna. Man kan knappast ta en sådan bild där hela gänget med ambulans till vänster och alla andra inblandade till höger, få med hela scenariot perfekt utan att gå ur bilen och sikta rätt. Mig veterligen så får man inte stanna på en motorväg utan giltigt skäl. Dit här inte att ta kort för tidningens räkning.

Vad tycker ni? Är 1000 värt att riskera andra människors liv för ? Jag tycker dessa läsarbilder är ett ofog eftersom folk som inte tänker tycker det är legitimt att bära sig åt hur som helst för att man får betalt. Man lägger ansvaret på tidningen eftersom de betalar. Och tidningen rycker på axlarna och frisvär sig eftersom de bara tagit emot bilden.

*Ulrica*
Jag håller med dej 100%. Fördjävligt.
Läser själv inte ens kvällspressens löpsedlar så jag hade ingen aning om att det förekom.
Sjukt! sick.gif

Snart tar väl nån ett kort på en människa som trillar ihop i en hjärtatack på stan.... crying.gif
Bettson
Jag mitt pucko har inte lärt mig att länka med framgång. BIlden finns udner avdelningen hallsta sura.
Eva-Helene
Nog blir man f...d när det finns sådana människor, både den som tog bilden och som redaktören. Tyvärr så verkar det krylla av dom i tidningsvärlden. En STOR eloge till dig som kontaktade tidningen och röt till!!!!! Om alla som ser sådant hända skulle agera så skulle dylika "paparazzi"-påfund kanske inte bli så belönade av tidningarna. Får man hoppas.
Anna2
Själv tycker jag att det mest upprörande är att någon överhuvudtaget kan stanna och gotta sig i andras olycka, för ynka tusen spänn! Fy fan!
Bettson
CITAT (Anna2 @ 27-07-2007, 14:28) *
Själv tycker jag att det mest upprörande är att någon överhuvudtaget kan stanna och gotta sig i andras olycka, för ynka tusen spänn! Fy fan!

Instämmer, likaså att man riskera räddningspersonalen som är där för att rädda andra människor för en mycket blygsam lön i sammanhanget.

Fast vad tror ni, en mailstorm på ca 100 mail skulle nog få rekaktören att darra.............Bara femtio skulle nog få honom att reagera lite. Så kanske det är andra krav för att köpa bilderna i fortsättningen. Tex som jag förslog honom att man inte får ha begått trafikbrott eller annant brott för att kunna ta bilden.

Vill inte skriva hans namn på nätet men ni hittar den på sidan i vänstra kolumnen.

Maila på bara.....
Cacki
Jag har inte kollat artikeln ännu men rent spontant håller jag med er till fullo!
Tycker också att det är osmakligt och gamigt att stanna för att flåglo på en olycksplats och skulle jag få se en idiot med kamera så vete tusan om jag inte hade......

Nu ska jag se om jag hittar artikeln och kanske jag slänger iväg ett mail också.

Bettson
[url="http://www.vlt.se/index_category.asp?c1=4&c2=17"]

Undrar ifall jag lyckade med länken har aldrig fattat hur man gör!!!!!!
mamamaggan
Mailat och klart !
mamamaggan
Fick svar från VLT

Hej Margareta,

Vi har ringt och talat med fotografen ifråga, och han har en annan version av det hela.

Självklart ska människor inte utsätta vare sig själva eller andra för risker. Vi vill inte att människor går över etiska, lagliga eller anständighetsgränser för att ta bilder.

Därför har vi på vår hemsida följande uppmaning när det gäller läsarbilder.

”Tänk på att respektera människors integritet när du fotograferar. Gå inte in på privat område och håll ett normalt avstånd till människor. Respektera polisens eller räddningstjänstens avspärrningar.”

Eftersom läsarbilder och läsartips är en viktig del av vår verksamhet, är det möjligt att vi kanske bör förtydliga detta ytterligare. Din fråga väcker den tanken.

Mvh

Mats Wikman

Red chef nya medier

021-19 91 56

0735-584725

Bettson
CITAT (mamamaggan @ 27-07-2007, 17:14) *
Fick svar från VLT
Hej Margareta,

Vi har ringt och talat med fotografen ifråga, och han har en annan version av det hela.

Självklart ska människor inte utsätta vare sig själva eller andra för risker. Vi vill inte att människor går över etiska, lagliga eller anständighetsgränser för att ta bilder.

Därför har vi på vår hemsida följande uppmaning när det gäller läsarbilder.

”Tänk på att respektera människors integritet när du fotograferar. Gå inte in på privat område och håll ett normalt avstånd till människor. Respektera polisens eller räddningstjänstens avspärrningar.”

Eftersom läsarbilder och läsartips är en viktig del av vår verksamhet, är det möjligt att vi kanske bör förtydliga detta ytterligare. Din fråga väcker den tanken.

Mvh

Mats Wikman

Red chef nya medier

021-19 91 56

0735-584725

Något mer försonliga tongångar än i morse.Skulle vilja höra vad fotgrafens verson är eftersom han blåljuger. Vägen är växelvis trefilig. Enfilig på fotografens sida. Trafiken var inte avstängd där utan förflöt i 11o km. Hur sjutton skulle han kunna ta ett foto ifall han inte stannade??????Dessutom pricka in motivet precis.

Verkar som om jag måste ta kontakt med redaktören igen.VI var ju dessutom två vittnen. Min som satt i bilen.

Tack för hjälpen det vore bra ifall redaktören fick massor med mail för som sagt i morse var tongångarna något helt annat

Jag tycker sådant här är osmakligt.
freddie
Jag hade ocksa gjort det för tusen spänn. jag tycker alla privatpoliser istället borde lägga ner SIN verksamhet. låt var och en ta ansvar för sina handlingar!
mamamaggan
Låta var och en ta ansvar för sina handlingar ??????!

Hur tar man ansvar för att man kanske orsakar en annan människas lemlästning/död ????!!!!!!!

Hur tar man ansvar för att man genom att uppträda som en hyena visar bilder på skadade människor ?????????
Bettson
CITAT (freddie @ 27-07-2007, 22:26) *
Jag hade ocksa gjort det för tusen spänn. jag tycker alla privatpoliser istället borde lägga ner SIN verksamhet. låt var och en ta ansvar för sina handlingar!

Ursäkta mig men det var något av det mest korkade jag hört. Förmodar att du skojar. Utsätter du andra för fara är inget man kan "ta ansvar" för. Det är något man inte bör göra. Punkt. Ditt utalande ger sken av att du inte tar något ansvar alls i livet.

Vi har lagar som är till för att de som inte fårstår eller inte är tillräckligt empatiska för att låta bli att skada andra inte ska göra det. Och om de gör det, så svider det i deras eget skinn genom ett lagligt straff. Som sagt, det är till för de som inte begriper bättre.

Vi andra försöker leva livet så att vi inte behöver ta vårt ansvar genom ett lagligt straff. Vi försöker nämligen använda huvudet och uppträda på ett sådant sätt att vi inte skadar andra. Inte lever vi vårt liv med något patetiskt vinstintresse där prislappen för ett människoliv är tusen kronor.Barnen till en ihjälkörd ambulansförare kanske inte känner att du tar ditt ansvar tillräckligt oavsett vilket straff du får eftersom de får växa upp utan en far.

Redaktören på VLT ansåg att det var en självklarhet att folk inte betedde sig på det sättet jag har beskrivit för att sälja en bild. Uppenbarligen är det inte så.

Det jag pekar på är själva fenomenet.

Mindre nogräknade personer kan riskera andra och bete sig hur som helst för att man får betalt. Man tror man kommer undan med det och att tidningen har ansvaret för att de betalar. Men tidningen menar att de inget ansvar har eftersom de bara köper bilden.

Jag skulle också kunna sälja en bild för tusen spänn till tidningen. Men aldrig en bild på en olyckhändelse där någon råkat illa ut.
Jag säger som någon sagt innan. Kan inte förstå hur någon kan gotta sig i andras olycka för tusen spänn, så lågt kommer jag aldrig att sjunka. Inte ens en gång ifall jag lyckas ta bilden utan att riskera en trafikolycka till.

Det man gör på en olyckplats är att kolla om man kan hjälpa till. Om man inte kan det eller att någon annan gör det bättre, så tar man sig därifrån så att det blir plats till räddningsfordon så att de skadade personerna får snabbastmöjliga hjälp.

Allt annat hyenebetende där man bara ställer till problem för dom som gör sitt jobb är så lågt så det finns inte ord för det.'

Och du, jag titulerar mig inte privatpolis, jag är en människa som uttrycker min åsikt och det kommer jag att fortsätta med.

Cacki
Min första reaktion när jag läste vad freddie skrev var att det här måste vara en person som är ute efter att provocera och inget annat. Men om det (motbjudande tanke!) är något du menar ska du läsa noga vad Bettson och mammamaggan skriver så kan du kanske få lite fart på "de små grå".

Jag kan berätta om en episod som en bekant till mej råkade ut för. Visserligen ingen trafikolycka utan ett drunkningstillbud.

Hon var med sina barn, 5 och 8 år gamla, på badstranden. Hon råkade släppa blicken från 8-åringen den korta stund det tog att plocka fram torra kläder till det andra barnet och hjälpa henne att byta om. När hon tittade upp igen var 8-åringen utom synhåll. Som tur var reagerade en annan person på hennes rop efter sonen och fiskade upp honom. Han hade slagit huvudet mot bryggkanten när han skulle försöka stå på händerna under vatten och tuppade av. Någon hade ringt efter ambulans och den kom snabbt och allt slutade väl efter lite hjälp med konstgjord andning för att få ut vattnet ur luftvägarna.
Förutom den hemska chock mamman givetvis fick av olyckstillbudet är det något annat som fortfarande sitter djupt i hennes medvetande och som hon inte kan komma över helt .
Kan du gissa vad det är??
Jo, alla idioter som plockade upp kameran för att ha "häftiga" bilder att visa upp för andra i syfte att imponera och visa att man " jag såg minsann alltihop"! Här var ju inte ens någon risk för andras eller egen säkerhet men fruktansvärt för de drabbade att se hur andra "gottade sej" i en annan människas nöd.
Tycker du fortfarande att det är helt ok att fota vad som helst av ren girighet??
Ciczi
JAg blir vannsing på sådant beteende som det skrivs om i denna tråden. ranting.gif Det finns ett ord som förekommer flitigt i bland annat engelsk press som behandlar just detta... PAPARAZZI. Det är vad detta beteende är. Inget annat. Och det är under all kriktik.

Ciczi
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon