Har ett riktigt gammalt körsbärsträd, över 50 år, oerhört vackert med massor av frukt på, så gott som varje år.
Dock har en del grenar dött (?), en del tunna stackare och en del riktigt grova. De tänkte jag såga ned men vad
gör jag med övriga trädet för att inte fler ska dö bort? Och NÄR ska jag göra något?
Som ni förstår är det ett ganska stort träd så det är inte det man vill ta bort först och främst och plantera ett enmeters klent dito.
Åsa, mälardalen zon 2
27-07-2007, 13:13
Körsbärsträd har ofta inte så lång livslängd men man kan gynna trädet genom att ex. ta bort gräsmattan under trädet, ha på kompostjord och kanske så någon gröngödslingsgröda som går djupt ner i marken och gör så jorden blir lite mer lucker längre ner + vattna trädet ifall det blir perioder med torka (speciellt vår och försommartid). +Måste du gå in på levande vävnader när du klipper bort grenar så är det under JAS (juli, aug, sept) man bör beskära.
+Med tanke på att körsbärsträd har en begränsad livslängd kanske du ska börja fundera på att plantera ett nytt körsbärsträd en bit bort så att det kan växa till sig till den dagen det gamla trädet börjar ge upp.
eugenia
28-07-2007, 10:37
Hej
Jag har likadana stora körsbärsträd som Gretas, enorma med en hel del döda grenar. Jag vet inte heller om det är bra eller dåligt att såga av de döda eller låta dem vara kvar. De stör inte mig, men ibland finns ju rekommendationer om att ta bort och glesa ut för att ge trädet mer ljus och mindre fukt uppe i kronan. Jag är osäker på vad som bör göras.
Det är ofta överdrivet detta med att ta bort döda grenar. det finns visserligen tillfällen då ett träd får mycket mera ljus på sina levande grenar om man tar bort de döda, men då är trädet mycket ialla däran och skulle egentligen också behöva ens arbetskraft i att man jordförbättrar, luckrar och gröngödslar som Åsa beskriver (och som finns på min sajt www.juniper.se/tradvard).
Estetiskt kan man tycka att det är mer tilltalande utan dött, och trädet lider inte av att bli av med dem så länge man gör bra snitt där man går in mot levande ved. I beskärning är borttagandet av döda grenar första prioritet - inte för att detta förlänger livet på trädet men för att de är minst viktiga för trädet att behålla.
Tycker du att det blir vackrare utan döda grenar, ta bort dem, men riskera inte liv och lem på stegar för detta. Lider du inte av dem så kan det vara bra att veta att trädet inte lider av dem heller i de absolut flesta situationer. Träd är bra på att "beskära sig själva" och smågrenar faller på de flesta arter av sig själva när trädet själv förberett grenkrage på att omsluta ställena de kommer ifrån. (På ek är detta mycket tydligt och vackert dessutom!)
eugenia
28-07-2007, 11:09
Tack för dessa råd. Körsbärsträden ska få komposter under sig och jag ska luckra. MVH Eugenia.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.