mikita
Hej!
Jag är på väg att flytta till boende med trädgård! Liten, men ändå. Nu är jag relativt ny gällande odling och trädgårdssötsel. Har tidigare sått/odlat lite till balkonglådor, med varierat resultat. Jag har en grundidé till en rabatt som jag tänkte ni kunde ge lite feedback på. Eller kom gärna med egna förslag och allmäna tips!

Basfakta:
Rabatten kommer bli ca 2x1 m. Troligtvis upphöjd bädd eftersom marken är väldigt ojämn och sluttar ner mot staketet. Den borde ligga åt söder eftersom den har sol från 7-13 på sommaren.

Så här har jag tänkt (inte alls färdig):
Jag vill "bygga" bädden så rabatten blir vågrät mot staketet, alltså blir den från marken sett högre i bakkant (mot staketet). Svårt att förklara... Jag har tänkt högre perenner i bakkant mot staketet sedan en lägre nivå och i framkant något lågt tex. marktäckande. Jag är inte nämvärt förtjust i tulpaner, men vill ändå att den ska kunna blomma så lång period som möjligt från vår till höst. Men det är viktigare att den blommar sommar-höst än vår sommar.

Mina egna blomförslag:
Lammöron tycker jag om och har för mig att de är fina så gott som året om. Kan det vara något i framkant? Längst bak funderar jag på riddarsporre eller stockros. Vad blommar längst? Mest lättskött? Har även funderat på japanska lyktor. Andra växter jag gärna har, men inte vet hur det fungerar (jag kan göra en till liten rabatt) är: kärleksört, lavendel, tusensköna.
Färger jag tänkt mig är vitt eller ljust blått/rosa.

Lång fråga, många funderingar! Men jag är tacksam för alla tips jag får.
Malvia
Låter bra som du har tänkt.

När jag planerade min rabatt så var tanken att den skulle blomma från april till oktober.

Faktiskt så är det alltid nåt blommande på gång, från krokusarna på våren till kärleksörten sent på hösten.

Lånade böcker och valde ut växter efter blommningsperiod.
Mollis
CITAT (mikita @ 27-07-2007, 13:57) *
Hej!
Jag är på väg att flytta till boende med trädgård! Liten, men ändå. Nu är jag relativt ny gällande odling och trädgårdssötsel. Har tidigare sått/odlat lite till balkonglådor, med varierat resultat. Jag har en grundidé till en rabatt som jag tänkte ni kunde ge lite feedback på. Eller kom gärna med egna förslag och allmäna tips!

Basfakta:
Rabatten kommer bli ca 2x1 m. Troligtvis upphöjd bädd eftersom marken är väldigt ojämn och sluttar ner mot staketet. Den borde ligga åt söder eftersom den har sol från 7-13 på sommaren.

Så här har jag tänkt (inte alls färdig):
Jag vill "bygga" bädden så rabatten blir vågrät mot staketet, alltså blir den från marken sett högre i bakkant (mot staketet). Svårt att förklara... Jag har tänkt högre perenner i bakkant mot staketet sedan en lägre nivå och i framkant något lågt tex. marktäckande. Jag är inte nämvärt förtjust i tulpaner, men vill ändå att den ska kunna blomma så lång period som möjligt från vår till höst. Men det är viktigare att den blommar sommar-höst än vår sommar.

Mina egna blomförslag:
Lammöron tycker jag om och har för mig att de är fina så gott som året om. Kan det vara något i framkant? Längst bak funderar jag på riddarsporre eller stockros. Vad blommar längst? Mest lättskött? Har även funderat på japanska lyktor. Andra växter jag gärna har, men inte vet hur det fungerar (jag kan göra en till liten rabatt) är: kärleksört, lavendel, tusensköna.
Färger jag tänkt mig är vitt eller ljust blått/rosa.

Lång fråga, många funderingar! Men jag är tacksam för alla tips jag får.

Hej, oj vad svårt att välja när man inte har så mycket utrymme...
Här kommer kanske inte några bra råd men lite tankar...kan du inte ha nåt som klättrar mot staketet i bakgrunden, kanske en ros? fast om du har rådjur så glöm det, och kärleksörten äter dom upp bums också! Lammöra är fin mot rosa o ljusblått, jag har den sorten som blommar men det finns en lägre sort som kanske passar bättre i framkant.. Stockrosen är väl tvåårig så om du har tänkt nåt mer varaktigt kanske du ska välja nåt annat.. jag har många sorters lite lägre nejlikor i alla möjliga rosa nyanser och dom trivs i full sol. För att få lite blått kan du ju sätta en lavendel i varje hörna av rabatten kanske.. sen kan man ju ha nepeta eller praktveronika också, dom blommar lite tidigare än lavendeln.

Jag hör att detta inte låter så genomtänkt från min sida, men jag återkommer om jag får nån bra idé blush.gif

//Mollis
mikita
Tack för uppmuntran!
Nu har jag tänkt några varv till...mitt nuvarande förslag är som följer:

Vit stockros eller riddarsporre längst bak.
Framför dem japansk lykta.
Nedanför en blandning av lavendel och kärleksört.
Längst fram lammöron.

Vad tror ni? Blir det för trångt? Stockros eller riddarsporre? Passa verkligen kärleksörten där, det kanske är bättre med bara lavendel? Jag har för mig att kärleksörten gärna breder ut sig...

På ett sätt känns det som blir för stramt med den höjdindelningen, men samtidigt tänker jag att till hösten försvinner ju riddarspoprren/stockrosen och då blir de japanska lyktorna fin bakgrund.
Mollis
CITAT (mikita @ 27-07-2007, 15:30) *
Tack för uppmuntran!
Nu har jag tänkt några varv till...mitt nuvarande förslag är som följer:

Vit stockros eller riddarsporre längst bak.
Framför dem japansk lykta.
Nedanför en blandning av lavendel och kärleksört.
Längst fram lammöron.

Vad tror ni? Blir det för trångt? Stockros eller riddarsporre? Passa verkligen kärleksörten där, det kanske är bättre med bara lavendel? Jag har för mig att kärleksörten gärna breder ut sig...

På ett sätt känns det som blir för stramt med den höjdindelningen, men samtidigt tänker jag att till hösten försvinner ju riddarspoprren/stockrosen och då blir de japanska lyktorna fin bakgrund.

Jag skulle inte välja japansk lykta i en så liten rabatt, dels sprider den sig ohämmat, dels är den inte till någon glädje alls förrän lååångt in på hösten (oktober här hos mig, zon 2) när resten av trädgården gått i vila och löven ligger överallt.. men den är fin, brukar ta in och torka lyktorna till olika arrangemang, men som sagt med det lilla utrymmet du har skulle jag inte välja den ...

//Mollis

orera
Visst sprider sig kärleksört, men det gör lavendel också. Det blir fint att kombinera dessa, även om jag själv helst planterar massor av ölavendel ihop för att de kommer mer till sig rätt då, både doft- och utseendemässigt.

Riddarsporre är en underbar växt som finns både i vitt och blått. Jag gör ingenting alls med min prakriddarsporre, gödslar inte ens rabatten, och ändå växer den sig stor och blommande vartenda år. I år har jag för första gången testat att skära ner den till 20 cm efter blomningen för att se om jag kan få en höstblomning också. Och häromdagen köpte jag en vit och satte den bredvid min stora blå. I bakgrunden har jag en mörkröd buskros och på vardera sidan om riddarsporrarna två stora pioner med vita blommor.
mikita
Jag tackar för era synpunkter. Håller på med en skiss över rabatten nu. Ska försöka scanna in den sen så får ni se. Jag vill åka och köpa massa plantor, frön, marksten, jord osv NU! Men vi flyttar inte förrän i september...så jag får väl hålla mig lite till. d010.gif
kerstin z5-6
Japansk lykta tycker jag du ska akta dig för i rabatt -den sprider sig ohämmat ...
Lammöron är trevliga och riddarsporrar fina i juli -finns i många färger från lavendel-över rosalila till alla blå och vitt
sol till kl 13 tyder på österläge om inget stort skuggar ?

I en så liten rabatt skulle jag försöka att inte ha så många sorter ,om det ryms i så fall- fler av varje sort i stället
Låg blodnäva eller liknande är också fin i framkant och passar till lammöron -blommar väldigt länge

Lök till våren finns ju mycket mer än tulpan -Pingstliljor ,de rutiga kungsängsliljorna ,mfl
Här ett exempel på rabatt som är liten -men blommar eller ser bra ut hela säsongen -trots få plantor
Vår -försommarhepatica -blåsippa med allium-lökar av olika slag -den lilla Haquetia epipactis-med limegröna blommor är också igång då,Brunnera-Jack frost med silverblad blommar med förgätmigejblommor
sommar -ostronört-Mertensia asiatica-blåblad blå blommor länge
Vit tolvgudablomma låg ,vit ruta ,gräsen är uppe ett gult och ett blått samt det fina Kärleksgräset i grönt
-Alunrot med röda melerade blad

sensommar höst-Porslinsanemon -låg vit stormhatt och silverax-Brunette -den stora röd/svartbladiga
Inte de färger du vill ha men ett ex på en liten rabatt

Ett annat näva ,helbladig clematis och hässleklocka -bronsrodgersia med rostfägade blad

Lycka till och fota!:)
mikita
Oj! Tack snälla för alla tips och fina bilder!
Lite reviderade uppgifter: Var förbi igår och då var det sol vid 14-tiden på platsen för den kommande rabatten. Så jag skulle säga sydost läge. Dessutom blir den nog närmare 3 meter lång, fortfarande 1 meter bred.

Jag struntar i de japanska lyktorna! De kanske kan få ett eget ställe så småningom...
Evin
Jag har en 7 meter lång rabatt, ca 1 meter bred som jag har jobbat en del med. Gå gärna in i mitt album och titta och se om får nån tips. Jag har lammöronen längst bak och vintergröna längst fram.

I rabatten har jag :

Iris (blå)
Flox (vit)
Kantnepeta (blå)
Tulpaner (vita)
näva (vit)
Snöklockor (vit)
Lammöron
Scilla (vit)
Buxbum
Fjärilsblomster (vit)
Hosta (blå)
Verbena (blå)
Spansk klockhyacint (blå)
Ros (vit)
Vintergröna (blå)
Murgröna
Hasselört

/Eva

P1040896.jpg

P1040819.jpg

IMG_3601.jpg

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon