Hej!
Jag är på väg att flytta till boende med trädgård! Liten, men ändå. Nu är jag relativt ny gällande odling och trädgårdssötsel. Har tidigare sått/odlat lite till balkonglådor, med varierat resultat. Jag har en grundidé till en rabatt som jag tänkte ni kunde ge lite feedback på. Eller kom gärna med egna förslag och allmäna tips!
Basfakta:
Rabatten kommer bli ca 2x1 m. Troligtvis upphöjd bädd eftersom marken är väldigt ojämn och sluttar ner mot staketet. Den borde ligga åt söder eftersom den har sol från 7-13 på sommaren.
Så här har jag tänkt (inte alls färdig):
Jag vill "bygga" bädden så rabatten blir vågrät mot staketet, alltså blir den från marken sett högre i bakkant (mot staketet). Svårt att förklara... Jag har tänkt högre perenner i bakkant mot staketet sedan en lägre nivå och i framkant något lågt tex. marktäckande. Jag är inte nämvärt förtjust i tulpaner, men vill ändå att den ska kunna blomma så lång period som möjligt från vår till höst. Men det är viktigare att den blommar sommar-höst än vår sommar.
Mina egna blomförslag:
Lammöron tycker jag om och har för mig att de är fina så gott som året om. Kan det vara något i framkant? Längst bak funderar jag på riddarsporre eller stockros. Vad blommar längst? Mest lättskött? Har även funderat på japanska lyktor. Andra växter jag gärna har, men inte vet hur det fungerar (jag kan göra en till liten rabatt) är: kärleksört, lavendel, tusensköna.
Färger jag tänkt mig är vitt eller ljust blått/rosa.
Lång fråga, många funderingar! Men jag är tacksam för alla tips jag får.