Full version: kryddväxter
Allis
Jag undrar om det går att övervintra kryddväxter som är planterade i krukor utomhus. Eller måste man så nytt nästa år igen? confused.gif
Alexander-VG-zon3
vad är det för kryddor som du har i krukor ??
Åsa, mälardalen zon 2
Vilka kryddor? Och hur stora är krukorna? Är krukorna frosttåliga?
Allis
Det är salvia, rosmarin, lavendel basilika, citronmeliss, dragon, mynta och koriander och är planterade i stora planteringskrukor av konstgjort material.
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (Allis @ 27-07-2007, 18:23) *
Det är salvia, rosmarin, lavendel basilika, citronmeliss, dragon, mynta och koriander och är planterade i stora planteringskrukor av konstgjort material.

Rosmarin klarar sig inte utomhus (tips: till påsk brukar ofta matbutikerna ha fina stora krukor rosmarin till hyfsat pris då brukar jag köpa), en rosmarin från frö blir inte så stor på en säsong. Om man har tur + man har hyfsad dränering i krukan överlever salvian, lavendeln och dragonen (äkta fransk dragon kan du inte fröså), citronmeliss och mynta brukar överleva. Basilika och koriander är ettåriga så de sår man nytt av.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 27-07-2007, 18:28) *
Rosmarin klarar sig inte utomhus (tips: till påsk brukar ofta matbutikerna ha fina stora krukor rosmarin till hyfsat pris då brukar jag köpa), en rosmarin från frö blir inte så stor på en säsong. Om man har tur + man har hyfsad dränering i krukan överlever salvian, lavendeln och dragonen (äkta fransk dragon kan du inte fröså), citronmeliss och mynta brukar överleva. Basilika och koriander är ettåriga så de sår man nytt av.

rosmarin överlever zon 1 (2) i skyddat söderläge . min klarade vintern och blommade nåt så underbart vackert och i södra skåne finns där gamla fina stora rosmarin buskar den härdigaste fram tagna rosmarin klarar runt -23c -25c annars en ren rosmarin klara ca -17c och dom ömtåligare bara -12c .

och som Åsa säger klarar krukan sig och det inte blir någon blöt jord kan dom fleråriga klara sig du kan även gräva ner dom krukorna i marken eller sätta dom nära intill väggen
Allis
Kan man inte ha krukan inomhus på vintern då och spara dem på så vis?
Alexander-VG-zon3
CITAT (Allis @ 27-07-2007, 18:41) *
Kan man inte ha krukan inomhus på vintern då och spara dem på så vis?

hur menar du då??

att du tar in växterna inne??

dom fleråriga växterna vill ha det väldigt kallt på vintern 0c och gärna ett par lätta frost nätter på hösten .

tar du bara in krukorna så har du kvar växterna . då kan du lika gärna gräva ner krukorna eller växterna i marken . eller ställa krukorna med växterna i en grupp nära huset och ev lägga över dom med fiberduk eller nåt . även på våren så dom nya tillväxten inte fryser bort i en järnnatt så får du skydda dom om det blir sen frost och om dom börjat växa .
Allis
CITAT (flaxss @ 27-07-2007, 16:50) *
hur menar du då??

att du tar in växterna inne??

dom fleråriga växterna vill ha det väldigt kallt på vintern 0c och gärna ett par lätta frost nätter på hösten .

tar du bara in krukorna så har du kvar växterna . då kan du lika gärna gräva ner krukorna eller växterna i marken . eller ställa krukorna med växterna i en grupp nära huset och ev lägga över dom med fiberduk eller nåt . även på våren så dom nya tillväxten inte fryser bort i en järnnatt så får du skydda dom om det blir sen frost och om dom börjat växa .

Säkrast är nog att ta ur växterna i de fina planteringskrukorna och gräva ner dem i trädgårdslandet över vintern.
Hur gör du med dina kryddor över vintern? Är det bäst at så nytt varje år elr?
Alexander-VG-zon3
CITAT (Allis @ 27-07-2007, 19:13) *
Säkrast är nog att ta ur växterna i de fina planteringskrukorna och gräva ner dem i trädgårdslandet över vintern.
Hur gör du med dina kryddor över vintern? Är det bäst at så nytt varje år elr?

mina är frilands planterade . dock har jag ren sandjord så det hjälper ju mina kryddor att överleva.
ta platskrukor och plantera över dom i så gräver du ner dom med plastkurkan sen på våren kan du plantera tillbaka dom till dom fina krukorna igen . tillägg jag har bara fleråriga kryddor . och kryddor som rosmarin har jag ute och ger skydd hårda vintrar och som myrten,lager tar jag in efter nån lätt frost natt dom övervintrar jag i 0c 10c
Åsa, mälardalen zon 2
Jag har kryddor både i krukor, balkonglådor och i ett kryddland (bra att ha ett ställe att gå och hämta rotskott och självsådder till krukor och dyl. som ställs nära ytterdörren så man snabbt kan hämta kryddor till maten) och kryddväxterna överlever förvånandsvärt bra i krukor/balkonglådor jag har en fransk dragon som står i en för liten + ganska grund balkonglåda som har överlevt i flera år jag bara ställer balkonglådan lite skyddat. Kryddväxterna har större chans att överleva utomhus än vad de har i för varm vinterförvaring.

Ska man gräva ner växterna utomhus för övervintring är det bra om det är bra dränering på växtplatsen.
Allis
Tack för alla tips och råd! smiley_small_hug.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon