alvastina
27-07-2007, 17:18
Tyvärr har jag slarvat och inte bytt ut jordgubbsplantorna som jag borde så nu måste alla bytas ut. När är det bäst att göra det, nu eller ska man vänta tills våren? Vi vill ju gärna få njuta av egna gubbar även nästa år
Åsa, mälardalen zon 2
27-07-2007, 17:33
På våren tycker jag är bästa tiden och det är bättre utbud i trädgårdsbutikerna än vad det brukar vara på hösten. Nu till hösten kan du ju ta bort de gamla plantorna (ev. ohyror som övervintrar på plantorna får ju svårare att överleva vintern ifall det inte finns jordgubbsplantor) och gräva iordning ett nytt jordgubbsland på annat ställe med tanke på att man inte ska sätta jordgubbsplantor där det nyligen har suttit jordgubbar.
alvastina
27-07-2007, 19:49
tack för svar. Du verkar kunna det mesta. Men vad händer om jag byter ut all jord där gubbarna stått, kan jag sätta nya plantor då?
Har vi chans att få några jordgubbar på de plantor vi planterar i vår och vad skulle du rekommendera för sort?
Lemonne
27-07-2007, 19:51
Jag håller med Åsa om det där med plantutbud i butikerna, men om man enbart ska gå efter att få så god skörd som möjligt är nog augusti den bästa månaden. Då hinner plantorna rota sig ordentligt och kanske rentav reva ut sig för att fylla upp landet lite. På så sätt får du ju fler plantor som ger bär nästa år. Sätter du på våren kommer de plantor som finns ge bra med bär, men du har ju inte lika många eftersom de inte hinner reva ut i samma utsträckning som om du skulle ha satt dem på hösten.
Det är ju en bedömningsfråga, men får du tag på fina plantor tycker jag definitivt du ska köra på en höstplantering.
Åsa, mälardalen zon 2
27-07-2007, 19:59
Om man ska sätta de nya plantorna på samma ställe måste man nog gräva bort en hel del jord och ta ny jord från annat ställe i trädgården där det inte suttit jordgubbar, så det blir nog ganska jobbigt ifall det inte är ett jättelitet jordgubbsland. Jordgubbar har många sjukdomar och skadedjur som bara går på jordgubbar, flera av dem övervintrar i jorden och ju fler år man odlar jordgubbar på platsen desto mer av dessa skadegörare finns det i jorden, därför rekommenderar man att byta plats på jordgubbslandet med jämna mellanrum.
Angående sorter så tycker jag att man i en vanlig villaträdgård kan ha många olika sorter det förlänger skördeperioden alla sorter sätter ju inte bär samtidigt.
Susanna
28-07-2007, 18:01
Hos Värends Bär har jag köpt en del trevliga sorter, det går att beställa på postorder. Men jag tror att leveransen är på våren.
Jag har mina gubbar i krukor..måste jag byta den jorden nu på hösten..dom vissnar ju aldrig ner ordentligt här om man vattnar som vanligt.Jag borde kanske sluta med att vattna för att få dom att visnna ner helt ??
Ursäkta att jag bara hoppade in, men jag kunde inte låta bli
Jan Lindgren
02-08-2007, 22:11
Hej!
Har du gubbarna i krukor så odla remonterande sorter. Det är skojigare att gå och plocka under en längre tid än att få en stor skörd på en gång. Bor du kallt (inte i Barcelona) så kan du ta in krukorna i växthuset och gå ut på julafton och plocka några jordgubbar.
MVH
Jan Lindgren
Hej Jan...några gubbar på julafton kan jag nog inte räkna ed..Vi har haft lika konstigt väder som ni, men annorlunda...torrt och vaaaarmt. Fick några gubbar i våras, och ( peppar peppar) igår såg jag att plantan som har skickat ut 2 revor har fått ett par blommor igen..
Har det där med revorna något att göra med blommning och bär?? Revorna har jag fört över i en annan lite kruka och satt fast dom i jorden med en bit grön plasttråd, för att dom ska kunna rota sig.. är det rätt??
Jag kanske skulle byta ut jorden i vår, det är ju 3dje året dom står i samma jord, utom att dom har fått lite påfyllning uppifrån..Revorna sitter i en liten beige kruka precis bredvid den vita åt vänster

[attachment=5898:DSCN4993.JPG]
Jan Lindgren
06-08-2007, 19:38
Hej Lissa!
I ditt klimat måste det gå att få jordgubbar året runt om du väljer rätt sorter.
MVH
Jan Lindgren
Då måste jag vara en dålig odlare, för jag får med nöd och näppe jordgubbar nu..
Det verkar kanske som om man skulle kunna få det, men egentligen har man bara spanska gubbar på våren och försommaen, sen är dom slut. DOm första kommer från Andalusien, och senare dom från kusen norr o Barcelona.. dom senare är sötare än dom första. Jag har fått för mig att det är antalet soltimmar ihop med lite svalare nätter som gör att dom Svenska gubbarna är så mycket sötare än dom vi har här. Norr om BCN är det ju mestadels kyligare än i andalusien, och dom sistnämnda är som jag sa inte lika söta.
Dessutom , den tryckande värmen vi får på sommaren är alldeles för mycket för en massa växter, och jag tror att det är därför jag har mycket mer blommor på våren än på sommaren....så tyvärr, jag får nöja mig med att ta en gubbe lite då och då när någon är mogen
Jan Lindgren
08-08-2007, 21:49
Hej Lissa!
Det finns jordgubbar som ger en skörd på våren-sommaren och sorte som ger flera skördar om året. De som ger flera skördar kallas remonterande eller översatt från engelska dagneutrala. Välj flera sorter en tidig, en sen och ett par remonterande. Balsgård har tom fått fram smulgubbar som är remonterande. Det kanske vore något i Barcelona, en jordgubbe med lite smultronarom. Tyvärr har Karin som ansvarade för jordgubbsförädlingen på Balsgård slutat så nu får vi nog inga nya smulgubbar. Normala jordgubbar sätter knopp när det är kyligt och revor när det är varmt så det är nog därför du inte får blommor på sommaren.
MVH
Jan Lindgren
Visst är det så Jan...nu förstår jag varför jag helt plötsligt har fått så många revor, 3 st i år mot 1 förra året...men just u har jag en gubbe som jag tänker njuta av i morgon

Dessutom är det relativt tidigt på våren när jag har mest blommor, för dom sista som kom när det var 30grader har skrumpnat..Tack för upplysningarna Jan, nu förstår jag vad som händer med mina 4 stackars plantor.
Synd att man inte kan få tag på den smultronaromatiska smulgubben längre, här pratar man inte om olika sorter, här står det bara jordgubbe på fröpaketet
Tack för hjälpen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.