gröna tjejen
hej,
äntligen har vi startat projekt växthus- vi har grävt yahoo.gif
en gräsmatteyta på 240 kvm har skalats bort, och ingen kommer att sakna den...
vi måste tyvärr hyra minigrävaren ett dygn till, nästa vecka kanske, vi hann inte klart riktigt allt.
det känns så kul att vara igång happy.gif
tack, sten ch, för numret till alvar!! jag ska kontakta honom och höra mig för lite om vad han kan hjälpa oss med.
har han någon mail-adress också? har också funderat på det du sa om målning av växthuset,det bästa är kanske ändå att ha det
omålat g.gif det låter enklare.
kollba
240 kvadratmeter ??
Hur stort växthus skall du ha egentligen ?
gröna tjejen
själva växthuset ska vara 7x4 m, alltså 28kvm. däremot ska växthuset ramas in av ett lite högre staket/ luftigt plank,alltså
en liten trädgård i den stora trädgården.vi bor väldigt blåsigt till, så det är bara bra.i den lilla trädgården ska jag ha som en pergolagång runt hela planket och rabatter som löper runt om. härinne ska jag skapa mitt rosarium, med klätterrosor och klematis
runt pergolastolparna, och buskrosor i rabatterna under, tillsammans med lavendel,nepeta, pioner,riddarsporrar och massor av andra sk mormorsblommor.i själva växthuset ska jag ha mina pelargoner som har fört en tynande tillvaro under några år, på altanen i vårt blåshål....utanför växthuset ska det läggas lite ölandssten, en gammal gårdspump och en "önskebrunn " skulle också vara trevligt...
så du märker kanske att 240kvm behövs, när min vilda hjärna börjar smida planer blush.gif
Mu i myllan
Oj, vad fint det låter. Hoppas du tar dig tid att fotografera hela bygget och iordningställandet så att vi får följa utvecklingen!
gröna tjejen
har redan varit ute och fotograferat leråkern, och tycker att det är såååå vackert redan... giggle.gif
Gillan
CITAT (gröna tjejen @ 03-08-2007, 12:43) *
har redan varit ute och fotograferat leråkern, och tycker att det är såååå vackert redan... giggle.gif

Okeeeej...............skulle du ha lust att dela med dig lite av dina bilder/visioner? Det låter helt fantastiskt och jag måste erkänna att jag blir mer än lovligt nyfiken av hur du tänker dig det hela yes.gif .
gröna tjejen
[font="Book Antiqua"][/font][size="2"][/size][color="#008000"][/color]
hejsan, har nu lagt in tre bilder i mitt album, där du och den som vill kan följa mitt växthusprojekt...det är min sambo har hyrt grävare och satt hela dagen och grävde bort en massa gräsmatta...
en av bilderna är tagen från vår balkong. vår tomt är på nästan 2000 kvm och området vi har grävt ur är på ca 240 kvm och ligger i sydvästra hörnet . om några dagar ska vi hyra grävaren igen, robban hann inte riktigt klart. det ska grävas för el, vatten och dränering också.
det känns så häftigt att vara igång yahoo.gif
för fem år sedan byggde vi vårt hus här i solhagen, för fyra år sedan blev det dubbelgarage (till stor del för att få plats med sambons hobbyprojekt...) och nu är det alltså äntligen dax för mitt växthus laugh.gif
varje projekt vi har haft har dokumenterats noggrant , så också denna gång, jag ska ta massor av bilder!! som jag skrev lite tidigare så ska hela trädgården ramas in av ett luftigt plank, modell högre, pga blåsten,och dessa 240 kvm som är uppgrävda ska också helt och hålllet ramas in av ett likadant plank ( fult ord eller hur?) det blir som en liten gömd " växthusträdgård" i den stora......därinne vill jag som sagt ha en bas av rosor, och färgskala blå/rosa/vit. rabatterna kommer att löpa 2m breda, runt hela planket med tillhörande pergola, runt 2.5 m hög. rosor, lavendel, nepeta, timjan, mar lavendel, clematis, humle, pioner,aklejor allsköns mormorsperenner, ölandssten, gårdspump, önskebrunn,dofter........några zinkbaljor här och där,med lite planteringar i, ni ser det väl framför er eller hur? wink.gif
i min värld så finns inga hämningar alls, jag har planer för 30 år framåt, minst.....mitt huvud är smockfullt med trädgårdsplaner, det tar aldrig slut...det enda som hindrar mig rent praktiskt ibland är min dåliga rygg sad.gif men när den krånglar så planerar jag ännu mer, i ren protest..... och just nu så är detta växthusprojekt nummer ett!! jag lägger in bilder i albumet så fort det händer nåt,titta gärna!
kramar gröna tjejen...
Krolliljan
Jag var inne och tittade på bilderna. Så roligt det ska bli och följa detta!!
Gillan
WOW! Vilka visioner du har...............och självklart kan vi se det framför oss flirting.gif . Det är ju alla projekt och drömmar som många gånger driver oss framåt här i världen...............Lycka till! Och fortsätt sätta in bilder så vi får se hur ni tar er framåt tummenupp.gif biggrin.gif
Kamilla z 7
Ojoj vad spännande =)
det kommer ju att bli super,en gömd trädgård,jag får sådana där välbehags rysningar tummenupp.gif
Zizas
OJ
jag blir riktigt avis Fast samtidigt inte Det blir min tur en vacker dag Nu är jag verkligen nyfiken på fortsättningen ....Jag bor mitt i Sverige så jag kan ju inte ha så fina växter som ni i Skåne kan ha ........tips vad som passa i zon 4-5 gläds jag över smiley_small_hug.gif Från Kramfors
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon