Full version: Hur mycket vatten?
tavvas
Jag undrar hur mycket vatten tomat, gurka och squarshplantor behöver/dag? Kan det bero på andra orsaker än varrenbrist att gurkorna blir till hälften fullkraftiga med en smalare nedre del?
Åsa, mälardalen zon 2
Det går inte att säga hur mycket de behöver för de dricker ju olika mycket beroende på hurpass varmt det är och vilken luftfuktighet det är ute. Enklast är att känna efter på jorden, lätt fuktigt brukar räcka och gurkan bör inte torkas ut för mycket vissa gurksorter får beska frukter ifall de får torka ut för mycket mellan vattningarna.

Hurpass kraftiga plantorna blir brukar bero på hur tillgången på gödning är.
Susanna
Har samma problem, övre halvan av gurkan är "fullmatad" medans nedre halvan är smal och outvecklad. Har inte lyckats lista ut vad det beror på, här har de haft allt vatten de behövt. Har funderat på om det hänger ihop med gödsel eller polinering.

(Visst är det själva gurkan du menar och inte plantan i helhet?)
tavvas
Ja Susanne, jag menar frukten. Efter Åsa´s svar har jag gödslat på mina gurkplantor. Det jag inte vet, är om det går att reparera en gurka med dålig utväxt med gödsling eller om den är helt fölorad?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon