Full version: Svartlommon
Nina K
Svartplommon menar jag smile.gif

Förälskade mig idag i svartplommon! Så fin färg! Undrar om den har invasiva rötter? Går de på djupet eller ytligt? Min rabatt är väldigt liten, med sluttande berg under och kallmur som avgränsning. Är det dödfött? Den kanske suger upp all näring för perennerna i rabatten...och sabbar min mur med rötterna (vilket är vääääldigt förbjudet, även om man råkar vara vacker och heta svartplommon..ranting.gif)

Går frukterna att äta förresten?

Om inte svartplommon funkar, finns det någon mer buskformad växt med mörka röd/brun/svarta blad som inte blir så stora. Eller skulle svartplommon kunna klara sig i kruka kanske?
zaaritha
Jisses! Vill ha!
Cilla
Jag har inte testat den själv men ska också prova. Prunus x cistena heter den, växer som buske eller oftast flerstammigt litet träd, vill inte ha sur jord, kräver väldränerat och soligt och som alla andra Prunusar kräver den en hel del bevattning de första åren, kanske 5 år, för att växa till sig.

Den har inte invasivt rotsystem men den kommer att ta en del vatten ur en rabatt som alla andra buskar kommer att göra. Om den klarar sig bra i kruka vet jag inte, det beror också på var du bor och hur stor kruka du kan erbjuda liksom om du kan vattna regebundet under växtsäsongen.

En annan mindre rödbladig buske som har häftiga färger på bladen är den rödbladiga berberisen, men den är stickig som bara den. Bären är mycket C-vitaminrika och kan man lägga i annan sylt man gör som extra krydda. Men det finns många andra rödbladiga buskar... Här finns en länk med några andra små buskar, några med röda blad http://www.rydlingeplantskola.se/?page=vax...gori=5&id=7

Nina K
Tack för svaret Cilla!

Låter som om jag kanske kanske skulle kunna göra ett försök. Min rabatt är i och för sig inte så solig, snarare vandrande sol under dagen. Den kanske tappar sin färg om den inte står soligt..?

Såg på din länk att det finns lägre sorter av smällspirea och det är i så fall ett alternativ (fast svartplommon är ju så fin smiley_small_hug.gif)

Önskar man hade en stor trädgård...
Cilla
Det går säkert att stamma upp svartplommonet om du köper som buske med många spretiga grenar. Där jag har lite plats ryker många grenar underifrån och upp i träd, och de får liksom sticka upp mellan allt annat med en eller två stammar i liknande fall. Hannele har ju visar många exempel också på formbeskärning (beskärning uppifrån/utifrån och in) som säkert kan fungera ett tag också.

Trädgård är ju föränderlig, som en bäck som rinner hela tiden... Jag tror man ska sätta det man vill ha, och ordna sedan så att man gallrar i det man satt. Varje år vill man ju något, och det kan vara nytt och då får trädgården förändras efter det... det är inte alltid en bra idé att plantera saker som kan stå på samma ställe i 20 år - då kanske man missar allt det där under de 20 som man vlle ha!

Alla som odlar upplever att de har liten plats - jag med som har 1 500 kvadrat gjjorde så att jag utökade på annat ställe med ca 400 kvm koloniodlingsyta + ett jobb där jag kan plantera + att jag ger och planterar träd och annat hos vänner + busplanterar på offentliga ställen som behöver något fint ibland... Och alla mina egna marker är knökfulla.

Jag tror man ska sätta det man vill ha och sedan gräva upp och ge bort det som inte får plats... Om man bara har ambitionen att sätta sådant som kan stå länge så är det lättare. En ek och en gran och sedan är det bara att vänta på att utrymmena fylls upp! ;-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon