Full version: Orkidee hjälp
Zappa
Jag har två ljuvliga brudorkideer men jag har fått problem med deras rötter. De som ligger överst i krukan torkar bort och jag vet inte varför?!

Sen har jag sett att samma rot längre ner är levande men det spelar väl ingen roll när den dör ovanifrån, och inte kan transportera näring och vatten till bladen.

Vad skall jag göra? ohmy.gif

Hur vill en orkidee stå placerad för bästa trivsel, jag har norr och väster och österfönster??

HJÄLP!!!
Ljusalfheim
öka luftfuktigheten med hjälp av vattenbehållare under plantorna, eller placera glas med vatten runt omkring. vill du satsa hårt, skaffa en luftfuktare...
rötterna kan se torra ut men vara friska ändå. är den hård, låt den vara kvar.

placera orkidén ljust, gärna på fönsterbrädan, men skugga för direkt solljus.

lycka till..
Zappa
Tack för råden, de behövdes!
Nu skall jag hem och försöka hjälpa dem....

Tack än en gång.

Hur får man orkiden att blomma igen? Vet du hur man planterar om dem? Nu står de i genomskinliga plastkrukor( samma som de såldes i) varför detta, är det för att det skall komma ljus till rötterna eller?

Ang gödsling? Vad används och hur? Vet du?

Här kom ännu flera frågor....
lolo
Hej! Jag har planterat mina två phallisar i varsin hög glaskruka (från IKEA, de finns att köpa för 15 kr och heter "vas") som jag fyller med lecakulor, ev. prydnadsstenar, vanlig krukväxtjord och sen själva plantan som jag stagar fast ordentligt samtidigt som luftrötterna får spreta fritt. Vattna ganska ordentligt, men inte så att rötterna ligger i vattnet. Efter denna behandling mår de bättre än nånsin än då de satt kvar i plastkrukorna. En av dem har t o m en blomstängel på gång som kom redan efter två veckor (och då var alla bladen vissna, nu är det flera nya på gång!). Tilläggas ska också att vitmossa lagts i överst. Den hålles hela tiden fuktig.

Jag gödslar antingen med orkidegödsel eller vanlig gödsel som man kan späda ut mera. Tevatten är jättebra!

mvh

Ann-Louise i Umeå smile.gif
Ljusalfheim
phalaenopsis kan man ju odla på massor av olika sätt, (vanlig blomjord har jag aldrig hört förr???). mina plantor står i hydro, men det kan ju bli lite kinkigt med näringstillförsel.

'vanlig' orkidékompost tycker jag man ska blanda till själv. det krafset som följer med från butiken brukar vara så svampigt och dant.. = inte bra..
gör en egen av framför allt Sphagnum (vitmossa) men också pinjebark, kol, perlit eller andra långsamt eller icke nedbrytbart material som dränerar bra.
man kan ju odla i enbart vitmossa om man vill det..
om du odlar i en tät vas måste du vara vaksam med vattnet, speciellt om du har organiskt material blandat i vasen...

orkidégödning är lättast att använda, följ anvisningarna. det går även med vanlig KALKFRI gödning. men då ordentligt utspädd. jag använder flytande blåkorn 1ml-2ml per liter vatten...

lycka till smile.gif
Ljusalfheim
jajustdet.. rolleyes.gif

blommorna kommer med tiden.. koncentrera dig på att vårda växten, få den att trivas så kommer belöningen sen.. klipp inte bort blomsterstänglar, om de inte är helt intorkade vill säga. phal. blommar om på samma stängel.. jag ahr en phal som gör så just nu. när jag köpte den i våras hade den ingen blomma, men dock en kraftig stängel. jag planterade om den och väntade. nu har den nästan 20 blommor, det är en storblommig vit, något sådant exemplar har jag ej ens sett hos de stackars floristerna wub.gif men det är ju en hybrid också... unsure.gif
om du nu får plantan att trivas men ändå inte får den till blom. placera då om den. flytta den till ett annat fönster..

genomskinliga plastkrukor ger ljus till rötterna och stimulerar därför tillväxten.. dessutom ser du ju om det finns morgonkondens i krukan = vattna inte.. rolleyes.gif

åter igen.. lycka till biggrin.gif
Zappa
wub.gif Åh ni är för underbara, jag skall skaffa nåt annat genomskinligt att ställa dem i samt försöka hitta vitmossa. så skall jag nog göra något vackert av dem och sen vänta och hoppas att de skall trivas lite bättre och förstås börja blomma igen. wub.gif

Fick jätte fina tips så nu hoppas jag att mina "brudisar" skall överleva.
Kan man ta bort gamla rötter somär helt förtorkade eller skall jag låta dem sitta kvar? blink.gif

Hur ofta gödslar ni era?

När du gör din egen kompost till orkideerna så var hittar du bark och resten av materialet? köper du eller finns detr nåt naturligt råmaterial man kan använda?

Det är många frågor här på samma gång, men jag får så bra svar att jag bara måste få veta mer.
Förresten hur vet du så mycket om dessa???
annaviktoria
Jag hänger på med några fler frågor...

Gillar de at stå ute på somrarna? Jag har två stycken som har vuxit jättefint, om än inte blommat, i två år - förra sommaren ute. Men när jag ställde ut dem i sommar har de blivit tjuriga och vill inte göra någonting. Tips?

Hur varmt vill de egentligen ha det?
Ljusalfheim
var extra försiktig med kombinationen glaskruka och sol, det kan bli för varmt.
rötter som är helt intorkade kan du ta bort.

jag har en svag dos gödning vid varje vattning. på vintern blir dosen ännu svagare.
kompostmaterial finns att köpa, men man kan likväl gå ut i skogen och hämta lite.
bark från tall, ormbunksrötter, björnmossa, kol (efter vedbrasa), och så Sphagnum förståss. vitmossan som du kan hitta ute i skogen.. använd bara den översta gröna biten.. orkidéodling är intressant. kunskapstörsten kommer med intresset. orkidéer har varit något av en slags hobby för mig i 3 år nu. Phalaenopsis är ju den orkidé som är vanligast i sverige nu. så det har nog blivit mest naturligt att man lärt sig en del om den.. wub.gif

brudorkidén vill ha en jämn rumstemperatur året runt. och den ska nog helst stanna kvar inne under sommaren. det är möjligt att du tack vare uteplaceringen har sparkat igång en blommning, så ta in plantorna och vänta på stänglarna. kommer de inte, byt placering..

rolleyes.gif lycka till..
Zappa
Tack!!

Okej, då skall jag inte ha en glaskruka då, för sol det har vi mycket av... och sen ut i skogen och plocka material, Tack för tipset....

Och jag förstår att du är intresserad av orkideer för de är helt underbara...
wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon