Hej !
Önskar goda råd om någon har enfarenhet:
Jag har nyss flyttat och har nord-västläge och en frilandshibiscus i större kruka (70 liter) på balkong. Bor i zon 1-2. Någon som har tips om hur den bäst ska trivas ?
Mvh
Peter
Alexander-VG-zon3
28-07-2007, 10:20
norr-väst läge är väl egentligen inte det bästa för hibiskusen , den behöver ren söder läge 1för att komma igång snabbt 2för att växa bra 3hinna blomma innan frosten tar knopparna .
är krukan frost säker ??
vira in hibiskusen och krukan i fiberduk eller grönvinterväv och sätt den nära väggen så ska den nog klara vintern .
skötsel
vill ha det fuktigt hela tiden dock lite torrare på vintern . göda den normalt som med andra sluta efter juli att göda . vill du ha den buskig toppar du den , toppa den inte senare än slutet juni . vill du ha en mer trädlik tar du bort skotten på stammen . på våren när den börjar grönska tar du bort döda grenar/toppar men annars så ska den klara sig fint i zon 1-2 utan att frysa in . mina har aldrig haft något dött efter vintern .
Stort TACK för råden !!! Vi får hoppas att den trivs =)
Mvh
Peter
Alexander-VG-zon3
28-07-2007, 14:16
lycka till med din ,mina 6 har inte velat blomma denna sommar för svalt å för regnigt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.