|
Söttok06
28-07-2007, 09:22
Hej Husdjursvänner! Jag ska blir med kattunge på tisdag och var inne på Zoovaruhuset vid Kungens kurva för att köpa lite saker till katten. Tittade på olika kattmat d v s torrmat. Det fanns tydligen för långhåriga katter, för olika raser m m. När jag var barn köpte man aldrig sådana dyra produkter till katterna. Och ute på landet ger de väl inte katterna så dyr mat!?
Visserligen kommer vår katt bli mer innekatt och koppelkatt och fångar då inte möss samt fåglar. Den lilla förpackningen som jag köpte av Royal Canin kostade 200 kr för jag kunde inte bära tyngre.
Men vad säger ni andra kattägare, måste man ge dem sådan dyr mat? Hon i affären sa också att kattens bajs och urin luktade väldigt illa när man gav dem sk våtmat och dessutom var det mycket vatten i det.
Vill gärna ha goda råd.
Jag tror också att torrfoder av bra kvalitet är bättre än "blöt" burkmat. Jag har kört med Hill´s till mina katter jämt och de har aldrig haft problem med magen, tänderna eller annat.. Finns säkert dom som tycker helt annorlunda dock..
//Mollis
Shangalia
28-07-2007, 11:47
Hej! Vi kör med Coops torrfoder, och det funkar super bra. När vi var inne hos vetrinären och kastrerade våran lilla pojkke, så frågade vi om vilket foder vi skulle köpa till vårann lilla Bissing?! Och vi berättade att vi hade coop`s torrfoder, och det det blev godkännt i från hennes sida. Sen så varierar vi med blötmat, fisk och lite ris i mellan åt och även Kött!
Lycka till och Hoppas att du hittar rätt foder till din Katt!
//Shangalia!
Sailor Pluto
28-07-2007, 12:30
Alla tycker och gör olika, personligen skulle jag dock aldrig gå tillbaka till den kattmat som säljs i mataffären. Eftersom våra katter faktiskt åt sådan mat innan urinstensproblemet dök upp så vet jag att det blir skillnad när man byter till "dyr" mat av god kvalitet (ett högt pris betyder tyvärr inte kvalitet alla gånger...). Glansigare päls, bättre mage och mer energi fick de mycket kort tid efter matbytet. Plus att en av dem slipper urinsten (hon hade massor med smågrus i urinen, och hennes syster var på väg att få likadant). Misstänker starkt att det problemet berodde delvis på den höga magnesiumhalten i det förra fodret. Det var inte "lågprismat", utan ett av de vanligaste märkenea.
Tycker inte att man ska chansa och köpa mat som är billig, för man kan ha otur. Måste man av någon anledning så ska man iaf kolla innehållsförteckningen på flera lågprisalternativ och ta den som är bäst.
Christer i Falköping
28-07-2007, 13:29
Ja, läs innehållsförteckningen. Den dyra maten är inte alltid så bra för djuren bara för att den är dyr. Coops torrfoder fungerar bra för de katter jag haft och har. Christer.
Eva-Helene
28-07-2007, 13:52
Jag fick för några år sedan bevis för hur stor skillnad det är med att ge unga katter "dyrt" foder och billigt. Katthonan som jag hade då hade ungar och jag gav mina katter Iams. När ungarna var 11 veckor fick mina föräldrar en av hannarna. Två av de andra ungarna, en hona och en hanne, blev kvar hos mig. Mina föräldrar gav sin katt Friskies torrfoder och Mjau burkmat. När jag gav bort ungen till mamma o pappa var hannarna lika stora, 3 månader senare hade min hanne kraftigare benstomme, bättre päls och bättre proportioner. Den tredje hannen, som en bekant köpte (och som hela sitt liv blev utfodrad med Iams) var vid samma tidpunkt lika fin som hannen som blev kvar hos mig. Honan blev ju naturligtvis fin hon också.
Christer i Falköping
28-07-2007, 16:22
Kanske inte bevis direkt, just med storleken i alla fall. Om det var en frigående katt kan det mycket väl vara två olika fäder till dem. Även annars kan det genetiska urvalet spela in när det gäller sådana saker. Men jag har för mig att Iams är en väldigt bra mat, så det är inte det jag ifrågasätter här. Christer.
CITAT (Christer i Falköping @ 28-07-2007, 17:22)  Kanske inte bevis direkt, just med storleken i alla fall. Om det var en frigående katt kan det mycket väl vara två olika fäder till dem. Även annars kan det genetiska urvalet spela in när det gäller sådana saker. Men jag har för mig att Iams är en väldigt bra mat, så det är inte det jag ifrågasätter här. Christer. Min lilla kattmamma fick nog sin kull på 5 ungar med olika fäder (jösses ni skulle hört o sett henne när hon lockade till sig bykatterna!) Dom är så olika varann som man kan va... vanlig tiger, grå tiger, svartvit fläckig, gråvit fläckig, långa ben, korta ben och allt däremellan //Mollis
Eva-Helene
28-07-2007, 17:40
Jo visst hade det kunnat vara olika fäder till kattungarna, men mamman hade bara tillgång till en "duglig" hanne.
anncharlotte
28-07-2007, 23:35
Katter behöver mat med mycket protein, därimot så behöver dom inte en massa kolhydrater, spannmål är alltså totalt onödigt för en katt, den kan inte alls tillgodogöra sej det. Så vad man ska göra är alltså att titta på innehållsförteckningen, ju mindre spannmål och ju mer protein ju bättre mat. Mjau blötfoder är en bra produkt, men katter som är vana vid att äta torrfoder kan reagera med att få dålig mage av den till att börja med. När det gäller torrfoder så väljer jag Orijen, ett ganska nytt foder utan spannmål, nackdelen är att det innehåller en del fiskprotein vilket en del katter kan ha svårt att tåla. Annars tycker jag att Eukanuba eller om vi går ner något i kvalite Iams är ganska bra foder. Så mycket dyrare är faktiskt inte djuraffärernas foder, efter ett tag märker man att åtgången är mindre, vilket kompenserar dom lite högre priserna.
herkules
29-07-2007, 07:17
Söttok06
29-07-2007, 09:37
Kattungen har ätit MJAU blötmat hemma hos ägaren och Hills. Nu köpte jag Royal Canin som var lite billigare än HILLS. Hon i affären rekommenderade det. Hoppas att Kissemissen gillar det. Är IAMS ännu billigare? Det ska vara bra också, samt att katten ska gilla det. Kan man prova olika sorter eller växla mellan dyrare ibland och som någon skrev ovan COOPS torrfoder?
eugenia
29-07-2007, 10:47
Jag skulle gärna vilja köpa ett svenskt (eller annat närproducerat) torrfoder som verkligen höll högsta kvalitet. Synd på ett sätt att köpa Hills och Royal Canine osv med tanke på att det transporterats så långt.
Ammoura
29-07-2007, 11:42
En annan stor skillnad som märks ganska mkt om man har innekatt är att det blir mkt mindre i lådan om katten får ett bättre foder. Dom dyrare fodren innehåller det katten behöver och inte en massa extra och som någon annan skrev så äter dom också mindre av det. Blötmat använder jag bara som "extra" till mina katter, när jag vill ge dom något extra gott. Tror på att torrfodret är bättre för tänderna. Dessutom så håller jag ganska så fri tillgång till katterna och det går inte att göra med blötmat som blir dålig om den står framme. Hoppas du får det bra med katten, bättre husdjur finns inte
anncharlotte
29-07-2007, 13:25
CITAT (herkules @ 29-07-2007, 08:17)  Den där anti Iams kampanjen har ju pågott i många år, och förbättringar har ju gjorts. Men vill man helt ta avstånd från djurförsök mm så ska man nog välja bort alla dom större fodertillverkarna, dom andra är inte bättre. En lista på företag som inte djurtestade fanns ju med, men vad jag kunde se var det väldigt få av dom tillverkarna som har något foder att sälja i sverige. Jag anser att Iams är ett lika bra foder som dom flesta andra "dyrare" foderna, därimot tror jag inte det är billigare, det är billigare än Eukanuba därimot, som är samma tillverkares högkvalitefoder. Så när jag skrev "gå ner något i kvalite" menade jag i jämförelse med just Eukanuban, Iams håller minst lika bra kvalite som Royal Canin tex, (enligt min åsikt  ) Vill man välja ett svenskt foder så är ju Mjau ett rätt bra val.
Eva-Helene
29-07-2007, 13:51
Hills och Iams har samma pris, åtminstone där jag bor. När du fått hem kattungen är det viktigaste när det gäller maten, att du börjar med att ge den mat den är van vid. Byt ut till det foder du har valt lite i taget, det får gärna ta 3 veckor eller så. Annars kan lill*n få väldigt ont i magen. Sen är det ju så, att vissa katter kan totalvägra att äta viss mat. Min hona svälter hellre än att äta t.ex Friskies eller Mjau blötfoder. Djuraffären där jag bor blandar 5 olika forrfoder som dom packar och säljer i plastpåsar, toppen för mig som har 2 katter med olika tycke när det gäller torrfoder.
Så här står att läsa om övergång till Orijen:
OBS! För att undvika eventuella problem vid övergång från annat foder, byt direkt till ORIJEN, utan "blandad" övergångsperiod.
Reaktioner!?
Eva-Helene
29-07-2007, 22:23
CITAT (myy @ 29-07-2007, 22:49)  Så här står att läsa om övergång till Orijen:
OBS! För att undvika eventuella problem vid övergång från annat foder, byt direkt till ORIJEN, utan "blandad" övergångsperiod.
Reaktioner!?  Dom kan inte vara riktigt kloka!
lisasson56
29-07-2007, 23:58
CITAT (myy @ 29-07-2007, 22:49)  Så här står att läsa om övergång till Orijen:
Reaktioner!? Märkligt, lite elakt tänker jag att "för säkerhets skull om kissen inte tycker om ORIJEN så har han inget val, utan är tvungen att äta vad han får". Det är nog bättre att blanda. Ca 3/4 av det invanda och sen öka det nya lite i ca 3 veckor. Min åsikt dock. Mina får Hills och lite Whiskas blötmat varje kväll. "För festlighetens skull". Ann-Louise
anncharlotte
30-07-2007, 17:54
CITAT (lisasson56 @ 30-07-2007, 00:58)  Märkligt, lite elakt tänker jag att "för säkerhets skull om kissen inte tycker om ORIJEN så har han inget val, utan är tvungen att äta vad han får". Det är nog bättre att blanda. Ca 3/4 av det invanda och sen öka det nya lite i ca 3 veckor. Min åsikt dock. Mina får Hills och lite Whiskas blötmat varje kväll. "För festlighetens skull". Ann-Louise Det skulle vara kul att höra en motivering, varför man ska göra så. Här hade vi en blandad övergångsperiod, alltså en skål Orijen och en Eukanuba under några veckor. Sen var det nog lite olika hur katterna valde att göra, ett par av dom gick nog över på Orijen självmant och direkt, dom andra åt lite av varje. Men bägge delarna fungerade bra, ingen av katterna reagerade negativt på foderbytet, snarare tvärt om, även den katt jag har som alltid haft lite problem med sin mage är helt ok idag.
Jag har tre katter i olika åldrar 1,5 år, 7 år och 17 år. De har alla olika preferenser men jag tycker att det är viktigt att ge dem blötmat (de får mjau i kartong) för att de ska få i sig tillräckligt med vätska. För mycket torrfoder ger problem på sikt men är viktigt som komplement för tänderna. De har alltid torrfoder tillgängligt. Jag ger dem också yoghurt som de gillar jättemycket. Jag kan inte tänka mig att det skulle vara något fel med den "standardkost" som de stora kattmatsproducenterna tillverkar. Bara katter med särskilda problem kan behöva specialkost enligt vad jag tror. Jag är glad att mina katter gillar Mjau, som ju är också är producerat i Sverige. Som Mudimumsare måste man ju bara undvika Purina etc. Sen måste kissarna förståss ibland få kokt fisk, räkor, köttfärs.....
Jo, sen har jag hört att det är bäst att försöka vara lite enformig. Katter kan utveckla ett mycket kräset sinnelag om man hela tiden försöker tillfredsställa dem med nya smaker. De kan till och med svälta ihjäl om de blir för bortskämda och sedan tycker att maten de får är för dålig. Fast det där lät väl som en dålig skröna???
anncharlotte
30-07-2007, 20:35
Håller med om att Mjau blötmat (nu vet jag inte riktigt vad i kartong innebär dock ) är riktigt bra mat, och har katterna en tendens att dricka för lite så är det inte bra med bara torrfoder. Att katter kan svälta ihjäl mer eller mindre frivilligt är ingen skröna, en katt kan vara otroligt envis om maten inte passar och så hemskt många dagar utan mat tål inte en katt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|