myy
Jag såg på ett forum att någon gjort en portal av en bågböjt armeringsnät och järnpinnar eller något. Kan det hålla? I så fall låter det ju både praktiskt och billigt (samt förhoppningsvis snyggt när den är överväxt). Vad tror ni?
zoodiak
Japp visst håller det, jag har flera portaler i min trädgård. Alla av armering.
Beroende på vad man har tänkt ska klättra så kanske portalen behöver stagas upp lite på sidorna med ett grövre armeringsjärn som trycks ned i marken.
De portaler jag har klematis på har jag inget extra stöd till, men till rosportalerna har jag det.
Rosportalerna är oxå bredare, dvs de har bredare armeringsnät, för rosor tar ju lite mera plats.

Skulle däremot tro att det inte är mycket billigare än att tillverka portaler i trä. Men det går fortare :-)
Man behöver 2 armeringsjärn på 6 meter vardera + en armeringsmatta att klippa till rätt storlek + en svets för att få ihop det. Och ev grövre armeringsjärn för att stabilisera upp portalen.

Lycka till !

myy
Du böjer inte själva mattan till en portal då? Jag har ju tyvärr ingen svets, men jag får väl höra runt lite.

Finns det någon som har en bild på en armeringsjärnsportal?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon