Full version: spinn.....
mogge92
Hej hej! jag tänkte bara fråga om någon har nått effektivt sätt om hur man utrotar spinn? min stora och jättefina pepino planta hade precis börjat fått frukt - innan jag åkte på en 8dagars semester. då har den fått jättemkt spinn sad.gif men enligt vad jag har märkt är pepinon rätt så tålig och bra på att återhämta sig efter sådana här tråkiga företeelser.
Fenja
Eftersom det är en planta med frukt som du ska äta så bör du inte använda något giftigt. Du kan sänka ner hela plantan i iskallt vattenom den inte är för stor, dock ej själva krukan, upprepa detta flera gånger tills anfallet lägger sig. Eller spruta med såpvatten upprepade gånger.
Mvh
Fenja
Ciczi
Du kan även duscha plantan med lite ljummet vatten. Upprepas också ett par gånger. De flesta plantor mår bra av en dusch då och då.

Ciczi
Alexander-VG-zon3
CITAT (Fenja @ 28-07-2007, 12:26) *
Eftersom det är en planta med frukt som du ska äta så bör du inte använda något giftigt. Du kan sänka ner hela plantan i iskallt vattenom den inte är för stor, dock ej själva krukan, upprepa detta flera gånger tills anfallet lägger sig. Eller spruta med såpvatten upprepade gånger.
Mvh
Fenja

man kan även ta varmt vatten ,, nåt som alltid funkat för mig är att ta hela plantan,kruka,krukfat allt och sänk ner det i vatten som har 40-42c och sen låta växten vara där i 20-30min . tycker att bekämpa med vatten är det bästa skonsamt för växten och andra
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon