mamamaggan
Min stora hisbiskus , 2,5 m hög och lika vid , mår dåligt. Har den på min inbyggda balkong och den har trivts alldeles utmärkt hittills. Men förra veckan fick den lite mycket vatten , kanske ockå lite för koncentrerad gödning , och bladen hänger alldeles ledsna.

En del blad torkar och det gör också knopparna men de ramlar inte av. Vi har satt om den i en större kruka och försökte ta bort all den gamla jorden. Den hade förvånansvärt lite rötter men det kan ju bero på att den kanske stått lite trångt förut.

Just nu håller jag den jämnt fuktig och ger ingen gödning.

Tror ni den kommer att klara sig eller är det kört ? -cry-.gif dunno.gif
mamamaggan
Ingen som har något bra tips på vad jag kan göra mer för att ev få den att överleva ? Ska jag kanske skära ner den ?
Hotness
Du kanske har fått spinn? Min stora Hibiskus blev som din när den hade fått spinn. Titta efter något som liknar spindelväv på den, i klykorna på bladen.
Annars kanske du ska försöka sätta den någonstans skuggigt ett tag så den får hämta sig. Det kan också hjälpa.
mamamaggan
Nja spinn har den inte , det har jag kollat. Flytta den till ett skuggigare ställe är inte heller så lätt när den är så stor. Vad jag undrar över är hur jag ska veta om rötterna är ok eller inte. Om de är det så borde den ju kunna komma igen.
catlady
De ska ju helst stå i direkt sol och varmt så att flytta den till skuggan känns inte som en bra idé. De verkar vara lite känsliga för alla förändringar, och tappar lätt sina knoppar. Men brukar i gengäld alltid komma igen efter en tid. Låt den torka ut lite längre denna gången innan du vattnar igen. Jag tror egentligen inte att du behöver oroa dig, men om du är rädd att det är för mycket näring i krukan: Ta upp hela rotsystemet ur krukan och duscha igenom det i duschen/badkaret. Låt sedan rinna av ordentligt innan du sätter tillbaka den. Om du dessutom tror att den står i vatten så kan du ju passa på att ge den ny torr jord när du sätter tillbaka den.
mamamaggan
Jo vi har satt om den redan och tagit bort så mycket det gick av den gamla jorden. Jag får väl helt enkelt avvakta lite så får vi se. Tråkigt är det iaf , har haft den i drygt 20 år och de sista åren har den växt rejält. I sommar har den blommat och blommat , har säkert varit hundratals blommor totalt. Den började fälla blad för ett par månader sedan men jag trodde det berodde på att all näring gick åt till blomningen.
mamamaggan
Har börjat fundera på att klippa/såga ner hibiskusen. Tror ni att det skadar den ännu mer ?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon