Jag har en planta gul resp. grön squarsh. Den gröna växer och frodas och frukterna växer till i storlek. De gula därimot blir bara 10 cm. De ruttnar inte, förblir hårda men växer inte på sig. Båda plantorna får samma behandling. Vad kan detta bero på? Vad kan jag göra för att få gulingarna att växa?
Dito Verde
28-07-2007, 17:59
Hej
Jag har exakt samma erfarenhet i år. Jag bor iGöteborgstrakten, var bor du? Dessutom satte jag två plantor med en ny blå squash, den blommar fint men inga frukter syns ännu. Vi får hoppas att hösten är snäll så att säsongen blir lång. Då kanske de tar sig.
Det kanske finns någon här som har en förklaring?
Peggy
Jag bor i Örnsköldsvik i Västernorrland
Åsa, mälardalen zon 2
28-07-2007, 18:51
Vilken sort är det? Det finns fler än en sorts gul squash själv har jag aldrig haft några problem med Gold Rush F1 men den verkar vara något mera värmekrävande än en del gröna varianter(det varierar ju även mellan olika gröna varianter).
+Olika squashsorter verkar funka olika bra beroende på väderlek det är bland annat därför jag odlar flera olika sorter, alltid är det någon/några sorter som funkar i årets väderlek.
Det är Gold Rush F1. Vi har haft en god sommar med bra värme om dagarna men nätterna har varit till stor del kalla. Nu har vi kommit in i en period med varmare nätter, ca 15 grader, få se om det har någon betydelse. När Du säger värmekravande, vilken temperatur menar Du då?
Åsa, mälardalen zon 2
28-07-2007, 23:09
Vet inte riktigt exakt temperatur men jag har märkt att honblommorna ofta börjar komma något senare på Gold Rush (fast det handlar bara om någon vecka senare eller så) än på de gröna och honblommor brukar inte börja komma förren plantan har uppfattat det som att det börjat bli tillräckligt varmt.
Om det har varit kallt om nätterna kan det vara orsaken squash gillar ju inte låga temperaturer, hellst vill de inte ha temperaturer under +12-15C.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.