Full version: Zucchini
Lillja
Jag har satt två olika sorts zucchini en black zucchini o
en zucchini som inte behöver pollineras, jag tycker att
den utan pollinering är kraftigare o verkar ge mer frukt
har ni prövat?
Lemonne

Jag har försökt att så Zucchini, men jag fick inte ett enda frö att gro, så jag kan tyvärr inte hjälpa slap.gif
Tesa
Zucchini är väl ett annat ord för squash...på engelska kallas den courgette...och det finns en uppsjö av sorter med olika egenskaper..
Jag har tefatsformat vit "White scalloped" tror jag den heter..och vanlig grön "Diamant"...har säkert nån mer sort men just nu är det sån röra i huvudet...minns inte alls allt det där som jag trodde jag skulle minnaz när jag planterade.. confused.gif
Lillja
Hej
Jag tycker de går trögt med zucchinin nu
det beror väl på vädret regnigt o småkyligt
men det skulle ju bli varmare nästa vecka
säger de som spår väder.
Tesa
Jo...dom gillar ju värme. Jag har min första frukt på gång först nu så de är lite sena helt klart..Men vi har knappt haft en solig dag sen midsommar förutom nu sista veckan..
villezon2
Jag har 2 st som heter zuchini polka. De 5 första ruttnade bort och fick råd att det är dåligt pollinering. Idag har jag plockat den första som är 28 cm, får se hur det smakar sen.
Österfärneboodlaren
Jag har aldrig ens tänkt på att man ska sköta pollineringen på squash. Och jag har odlat olika sorter varje år. Frukterna bara kommer. I år visserligen en eller två veckor senare än vanligt men helt utan någon insats vid pollineringen. Det trodde jag insekterna skötte. Men tydligen är det olika på sorter?
Åsa, mälardalen zon 2
Allt beror på hur mycket insekter som finns i området, här brukar det finnas ganska få insekter när squashen börjar sätta honblommor ofta blir det inte tillräckligt många förren längre fram på säsongen.
Anki på Öland
Sådde också squash, satte fröna i en pallkrage och nu kommer det massor av frukter - nu undrar jag bara hur skall jag förvara dom så dom håller sig tills jag hinner äta upp dom????
Anki
Åsa, mälardalen zon 2
I kylskåp håller de ett par veckor iallafall, men när det blir som mest frukter kan man behöva skänka bort eller slänga i komposten ifall man inte hinner ta rätt på dem.
EKLO
Om man har svårt att själv hitta på tillräckligt många sätt att äta upp sin squash: på 80-talet gjorde Allt om Mat ett nummer där det fanns en massa recept för sådana som hade ett överskott och huvudbry - en del märkliga, men rätt goda grejer. Jag köpte numret på auktion för några år sedan, men sedan kom det bort. Går säkert att kolla upp på bibliotek?
rosita
Förra året odlade jag, liksom i år, vanlig sommarsquash och de som var stora (1 - 3 kg) höll sig i förrådet ca 3 månader! bravo.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon