Dinsdale
Hej!
Vi är nyinflyttade i en villa och har nu problemet med att ett sju meter högt plommonträd växer alldeles intill/på husfasaden. Det är ett mycket vackert träd men, som jag ser det, dessvärre måste hårdbeskäras för att spara fasaden och taksprånget. Plommonträd är väl känsliga varelser mot hård beskärning? Eller klarar det att kapar in det kraftigt. Hur skall jag göra?

Tack på förhand!
Cilla
Ofta överdrivs fuktproblemen med träd intill fasader, kolla först fasaden och vad som skett där. Om det är träpanel, knacka och stick in en kniv och se på problemet i praktiken och om det är puts kolla den - det finns många generella teorier kring träd vid hus och de har sitt värde, men lufströmmar och panelkvalitet och fuktbevarande är olika på olika platser.

Och ja, hårdbeskärning av ett plommon är inte ett bra alternativ och det finns ofta bättre. Om du kan sätta in bilder så blir det lättare att se vilka som kan vara möjliga.

Men som sagt - ett 7 meter högt plommonträd har stått vid sitt hus ett bra tag och ni behöver nog inte stressa med drastiska beslut om att fälla eller göra annat.

Jag har talat med rätt många besiktningsmän om detta eftersom jag ofta får förfrågningar om träd och spaljéer och rabatter intill h us av husägare som just köpt. Alla besiktningsmän jag talat med hittills säger att de måste påtala riskerna med träd intill husfasader, men de vet ju också att det varken behöver vara akut eller en omöjlig kombination med träd, spaljéer och annat intill hus. Som besiktningsman kan man inte säga att husägarna kan kolla utvecklingen själva, man måste formulera det osm en risk för att sjlv gå fri.

Sätt in några bilder på trädet från flera håll och hur grenarna möter fasaden så kan du få tips om vilken beskärning som är möjlig om trädet fortfarande ska stå kvar, och tips om fällning om ingen beskärning eller annat alterntiv är möjligt.
Hannele
CITAT (Cilla @ 29-07-2007, 15:28) *
Ofta överdrivs fuktproblemen med träd intill fasader,
ni behöver nog inte stressa med drastiska beslut om att fälla eller göra annat.

Ciila har bra råd, det finns många exempel med träd nära hus:

[attachment=5743:2896trad.JPG]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon