Full version: rossort?
Helena N
Hej ni roskunniga!

Jag är på gång att anlägga en rosrabatt men kan inte komma fram till vilken sort jag ska välja. Rabatten är svängd runt en stenlagd uteplats. På andra sidan växer två äppelträd så den är inte så bred. Jag skulle gärna vilja ha lite buskigare rosor för att få lite "berså-känsla" men de får ju inte vara för storvuxna för då blir det nog trångt mot äppelträden. Jag vill ha rosor i den varma färgskalan, gult, orange, rött, gärna bärnstensgult, kopparfärg och liknande milda, varma toner. Krämvitt kan jag också tänka mig. Hur skulle de kanadensiska buskrosorna Morden sunrise och fireglow passa tror ni? Har också tiittat på Macy´s pride. Vill ha tåliga sorter. Kan tänka mig både att ha bara en sorts rosor med andra perenner, eller också flera sorters rosor. Vad tycker ni? Bor i centrala Västerås, zon 3 tror jag. Tacksam för tips!

Hälsningar, Helena
kerstin z5-6
Jag tycker def du ska mixa -olika rosor och perenner
M fireglow-o sunrise är mer rabattroshöjd-de blir sällan över 50 cm -ger inte riktigt bersåkänsla -men kan vara fina i framkant
Du har ju ett stort urval i z3,kajsa har säkert mer tips
Det finns underbara Austinsorter du kan ha -tex Whinchester chateral ,och en fin orange ros är Westernland
Helena N
Tack för tips Kerstin. Angående de kanadensiska rosorna: Jag läste någonstans att de blir betydligt högre här i de lite varmare zonerna i Sverige än i Kanada, vet dock inte om zon 3 räknas dit? Har också läst at de kan vara svåra att hålla i en rabatt pga rotskotten, annars är det just det med rotäktheten som tilltalar mig... Men jag vet inte riktigt varför egentligen, bara en känsla. Fler funderingar, erfarenheter? Hur är det annars med buskrosor, om jag nu skulle välja normalstora buskrosor, går det att beskära till lagom storlek om de skulle bli för stora och växa in i mina äppelträd? Eller rekommenderar ni mig att hålla mig till rabattrosorna kanske?

Helena
kerstin z5-6
Hur höga får de bli ? Gillar du rotäkta finns faktiskt en del andra rosor numera än de kanadensiska på egen rot
Vissa är bra på rotskott andra sämre -de i mordenserien tex är inte så duktiga på det -Medan Bugnetrosorna gärna utvidgar territoriet smile.gif

Om du ska hålla ner rosor-tänk på att de måste vara rosor som blommar på ny ved -annars blir blommningen usel
Helena N
Upp till en meter höga och lika breda är ok men sedan tror jag det kommer se trångt ut. Är de en meter breda har jag heller inte så mycket plats till andra växter utanför utan i så fall bara emellan och det kanske blir konstigt om jag väljer buskrosor. Är över huvud taget buskrosor lämpliga att blanda med andra perenner, förresten?
Kajsa
Här några förslag

Linnaeus, en ny Poulsenros för i år, för 300 års minnet av Linné
så lycklig för mina 3 ex. Kedjan Bo Grönt sålde dom. Blir ca 1 m, mörkt blankt bladverk, frisk, zon 4
vad man säger nu, men den kan vara tuffare det får tiden utvisa. Blir en fyllig ros, mycket grenar.

Amber Queen, Floribunda ros i bärnstensgult, ca 1 m, zon 4 efter en snäll snörik vinter kan det bli små buskar
men händer alltför sällan. Doftar gott.

Charles Austin, en pärla den blir mer än 1 m - 1.5 den frös ner i vinter men var snabbt uppe med många skott i vår,
blommade redan vid midsommar. En ny älsklingsros här i min trädgård, stark doft.

Rumba, en äldre Poulsenros från 1958, ca 80 cm, zon 4

Andra är Gavnö, Troika, Chicago Peace, Flora Danica mm
kika i mitt album där hittar du dom med flera.
Och visst kan du blanda buskrosor, rabattrosor med perenner, det blir så vackert
man tar sina favoriter och blandar hur man själv vill, finns inga fel.
Mollis
CITAT (Helena N @ 29-07-2007, 11:46) *
Tack för tips Kerstin. Angående de kanadensiska rosorna: Jag läste någonstans att de blir betydligt högre här i de lite varmare zonerna i Sverige än i Kanada, vet dock inte om zon 3 räknas dit? Har också läst at de kan vara svåra att hålla i en rabatt pga rotskotten, annars är det just det med rotäktheten som tilltalar mig... Men jag vet inte riktigt varför egentligen, bara en känsla. Fler funderingar, erfarenheter? Hur är det annars med buskrosor, om jag nu skulle välja normalstora buskrosor, går det att beskära till lagom storlek om de skulle bli för stora och växa in i mina äppelträd? Eller rekommenderar ni mig att hålla mig till rabattrosorna kanske?

Helena

När det gäller klimatet så är det inte så stor skillnad mot det svenska (i den befolkade södra delen av landet) jag har bott där både på öst- och västkusten. Klippiga bergen i väst gjorde att Vancouver hade mildare klimat än t ex Toronto på östsidan som liknar vårt väder mer....och kollar man kartan så ser man att t ex Stockholm ligger på samma breddgrad som Anchorage i Alaska och att Toronto ligger mer på Madrids breddgrad..

//Mollis
Helena N
Tack snälla för alla tips! Ska titta på dessa och fundera vidare så återkommer jag säkerligen med fler funderingar... Men nu ska jag ut och gräva rosrabatt!
kerstin z5-6
Håller med Mollis -däremot har rapporter inkommit från z1-2 Sverige, att kanadensarna inte trivs så bra där -är sjuka och växer dåligt eller konstigt -de kanske vill ha svalt klimat smile.gif
Mollis
CITAT (kerstin z5-6 @ 29-07-2007, 13:38) *
Håller med Mollis -däremot har rapporter inkommit från z1-2 Sverige, att kanadensarna inte trivs så bra där -är sjuka och växer dåligt eller konstigt -de kanske vill ha svalt klimat smile.gif

Jo så kan det vara ju..men eftersom kanada är världens näst största land (efter ryssland) och har både nordpolklimat och helt vanligt
"vad vi är vana vid-väder" så ska man nog inte bry sig så mycket om just beteckningen "Kanadensisk", det är ungefär som att säga att en växt är härdig i Europa....

//Mollis
kerstin z5-6
Nja .. där håller jag inte riktigt med -Parkland och Explorerserien är utprövade -vid försöksstationer i Ottawa och andra kyliga ställen ,bla L'Assomption
Om båda grupper sägs klart att de klarar -35 grader med snöskydd, vilket gör dem perfekt i min zon
Prairie Dawn -som hos mej är klanderfri -får så mycket svartfläck i z 3 att den blir helt naken ..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon