Full version: japansk bambu...
Leia
Precis hemkommen från föräldrarnas stuga där jag har fått med mig en bit av "japansk bambu, eller nå´t" (som pappa uttryckte det biggrin.gif )

Jag vill ju´veta vad det är så att jag kan ta reda på hur den vill ha det och hur jag ska sköta den. Stammen är bambuliknande, men bladen är kanska stora och runda till formen. pappa har i sin tur grävt upp en bit från min farfars gamla tomt på gräsö där det hade växt till en hel "skog". Men hos mina föräldrar har den inte alls tagit såg så bra.

Någon som vet var det finns en samling bilder på nätet på olika bambu arter så jag kan försöka identifiera den?
Åsa, mälardalen zon 2
Låter som JÄTTESLIDE alias fattigmansbambu.

STOR varning för denna växt den kan verka beskedlig i många år men sedan kan de sätta fart och sprida sig mycket, trycka upp plattläggningar mm. och den är svår att gräva upp och den ska vara ganska motståndskraftig mot sånt som Roundup. Vill du ändå ha den gräv ner barriärer runt växten så den inte kan sprida sig, rötterna kan gå ganska djupt ner så barriären bör nog gå åtminstone någon meter ner i marken.
Leia
Tack för svar!
Nu har jag fått till ett par kort som kommer här:

Leia
Har tittat runt på olika bilder på nätet på jätteslide men tycker att mina blad är rundare. Jätteslidens blad kunde dessutom bli 2-3 dm men de här bladen är snarare drygt 1 dm. Pratade med pappa igen och han sa att som han kommer ihåg den på gräsö blev den kanske 2m hög (jätteslide drygt 3 m, läste jag) tittade på parkslide som i sådana fall stämmer bättre i storlek, men njae inte helt lik.
pappa kommer inte ihåg någon blommning på farfars, men det kan bero på at pappa inte brukade vara där på hösten, men han sa iallafall att den vissnar ned helt varje år och växer om på våren.
Leia
Nu kanske jag är lite tjatig men Åsa har skrämt upp mig.... fear.gif w00t.gif
Jag törs inte plantera ned den för om det är jätteslide vill jag inte ha den.... rolleyes.gif
Men vad tycker ni, jag har här en bild på jätteslidens blad:

Och här är en bild på mina blad:

Är det samma?
renate
Om stammen är bambuliknande handlar det sig om parkslide,jag instämma med Åsa plantera den inte i trädgården.Bladen på bilden ser ut att vara samma.
Leia
Tack för svar. smile.gif Jag ska nog prova att ha den i en stor kruka och se om den kan överleva vintern i den, annars får den gå till de sälla jaktmarkerna.... rolleyes.gif
Biggan_
Jag tycker ju nog inte att bladen är lika,...men akta dej Leia parkslide
Leia
CITAT (Biggan_ @ 30-07-2007, 12:06) *
Jag tycker ju nog inte att bladen är lika,...men akta dej Leia parkslide

Nej, jag tycker inte heller att bladen är lika men jag törs inte chansa, jag hade redan sett den tråden. biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon