månkan
Jag gör en ny tråd ang beskärning av staketdruva för att kanske lättare få svar. Satte en Sucribe i höstas mot södervägg och nu vågar jag banne mig inte röra den trots att jag läst och läst i detta forum. Måste vara nå´t fel på min visualisering confused.gif . Läget är följande. en grundstam som är ca 120 cm, växer rakt upp, en sidostam ca 140 cm växer rakt upp. Två sidostammar längst ner ca 130 cm som jag "hjälpt till" att växa helt horisontellt längs med nederdelen av husväggen åt varsitt håll. Den enda klasen i år sitter på ett pyttesidoskott ca 30 cm. Ska något göras snarast och behöver jag slakta bort hälften i vinter?
Snälla, denna oro tar kål på mig Mvh Monica
kerstin z5-6
Nej -du kan låta den var precis som den är -när den blir i ditt tycke för vid och stor KAn du klippa i alla gröna skott -men Sucribe och Zilga har ett naturligt bredare och lågt växtsätt -de första åren behöver de sällan beskäras-och de ger lika bra med druvor utan ..
Blad som skuggar klasar tar jag bort -om jag har tid ..
Vill du beskära den förvedade delen måste du vänta till det sver i dec
Lägg dej i solstolen o vänta på vinet smile.gif
månkan
Tack för snabbt svar. Då klipper jag den bara i skönhetssyfte Mvh Monica
Tjosan
Kerstin. Jag hörde av dem jag köpte Zilga från att jag skulle klippa ner den varje år de första 3 åren för att få tjockare stam.
Iofs trevligt att höra det du säger med för jag vill helst inte röra min lilla planta än..
Ni har båda rätt antar och hoppas jag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon