Eva Swahn
Förra säsongen köpte jag en orange rölleka. Den var häftig. Men i år - har den blivit vit huh.gif . Nu ser det ut som om jag har varit ute på en soptipp och tagit med mig ett "orgäs" hem och planterat. Den vill vara vild och vacker, tydligen. Inte fjantigt domesticerad och orange. Hur gick det till?
Emser
Hej Eva,
Hmmm..låter lustigt. Samma sak hände iof. mina novemberkaktusar (lite utanför ämnet kanske?!) jag köpte dem knallrosa för 2 vintrar sedan och nu i vintras så blev de kritvita med knallrosa ståndare wink.gif ...
Jag tog och frågade en bekant till mig som är trädgårdsmästare hur detta nu kan förekomma. Han sa att kalken i vattnet (jag bor i Uppsala...) täpper till de "portar" som tar upp näring till färgbildningen och därför blev den kritvit istället för knallrosa...

...kanske det kan vara samma fenomen hos dig?
ams
Min oregano som växer mer eller mindre vilt har tidigare haft rosaröda blommor, men i år har ungefär hälften vita blommor. Men bin och humlor tycks inte bry sig....... smile.gif
mynta
Låter man de förädlade sorterna av röllika gå i frö & självså sig, så blir deras avkomma oftast vit. De vita sorterna är mer starkväxande & kväver sina mödrar... De hemska ynglen... mad.gif unsure.gif

För att bevara de färgade så får man passa på dem & genast ta bort blommorna när de börjar bli solkiga. En delning & omplantering vart tredje år är oxå bra, så att de inte dör ifrån en ( eller tar över hela rabatten tongue.gif )
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon